Sunday 26 August 2012

Anak-anak miskin (foto pilu)

Dipetik dari: Blogserius

Sad...

Anak-anak kita.......bagaimana masa depan mereka nanti? Kesian apabila melihat kehidupan yang ditempuh anak-anak malang di bawah ini. Nasib baik di Malaysia tak wujud kemiskinan yang sebegini parah. Bukanlah tiada langsung golongan yang miskin di Malaysia, ada, tetapi kebanyakannya masih dibantu. Justeru, kita kena bersyukur dengan perjalanan dan nikmat hidup yang telah dan sedang kita rasai. Moga akan terbit masa depan yang lebih baik buat anak cucu kita kelak.





Laporan asal Reuters




Nota kaki:

Berbicara mengenai syukur, suka saya kongsikan firman Allah Taala di dalam Surah Ibrahim, Ayat 7:



وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيْدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِىْ لَشَدِيْدٌ



Yang bermaksud: “Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memberitahumu; “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), Maka Sesungguhnya azab-Ku sangat pedih”.


Lihatlah, betapa luasnya rahmat Allah terhadap hambaNya yang bersyukur. Dan lihatlah betapa Allah senantiasa melimpahi rahmatNya buat mereka-mereka yang bersyukur. Syukur bukan sahaja perlu diungkapkan di kala kita mengecap kejayaan dan kecemerlangan, tetapi bersyukurlah di atas perjalanan hidup ini secara keseluruhannya.

No comments: