Tuesday 28 August 2012

Berhutang yang "perlu" - membeli kereta pertama

Pemilikan kenderaan atau kereta pertama merupakan salah satu perkara yang tersenarai dalam kategori hutang yang perlu.

Bagi yang bujang, mereka mungkin tiada masalah untuk mengambil pengangkutan awam sekiranya laluan yang sesuaian untuk pergi-balik ke tempat kerja anda. Sekiranya anda masih memerlukan kenderaan sebab lokasi tempat tinggal dan kediaman yang jauh, pastikan anda mengira implikasi kos apabila membuat pinjaman kelak.

Sebaik-baiknya, tabunglah dahulu wang pendahuluan untuk memiliki kenderaan tersebut supaya anda tidak perlu mengambil pinjaman penuh. Taktik penjual akan cuba mempengaruhi anda untuk mengambil pinjaman sepenuhnya sebab mereka pun mempunyai kuota jualan kenderaan untuk dicapai.

google images

Mereka akan mengira ansuran bulanan yang perlu dibayar dengan mengandaikan anda mengambil tempoh yang terpanjang, iaitu mungkin sampai 9 tahun (untuk selesaikan segala hutang).

Contoh pengiraan bagi pinjaman kereta RM40,000 yang dikenakan kos 3% setahun:

Jika bayar balik 9 tahun = RM470/bulan
Jika bayar balik 7 tahun = RM576/bulan
Jika bayar balik 5 tahun = RM767/bulan

Nampak seperti "murah" sahaja ansuran RM470/bulan itu, tetapi sekiranya anda mengambilkira keseluruhan bayaran balik kepada pihak bank, adalah seperti berikut:

RM470 x 12 bulan x 9 tahun = RM50,800

Berbanding jika dibayar dalam tempoh 5 tahun:

RM767 x 12 bulan x 5 tahun = RM46,000

Perbezaannya = RM4,800

Inilah jumlah perbezaannya, termasuk anda juga berjimat masa dan tempoh bayar balik kepada 5 tahun dan bukannya sehingga 9 tahun lamanya.

------------
Baca lanjut:

- Rohani Mohd Shahir (2012). Bijak Mengurus Wang. Galeri Ilmu Sdn Bhd.

No comments: