Thursday 2 August 2012

Inovasi pembinaan "Rumah PPRT" di India (foto)

Masa untuk semak status inovasi

Q1: Berapakah kos penyediaan bagi seunit Rumah Rakyat Termiskin (PPRT) di Malaysia? 

Q2: Berapakah subsidi yang kerajaan perlu tanggung (bagi setiap unit rumah) menggunakan wang pembayar cukai bagi program ini? 

Q3: Adakah kerajaan memiliki mekanisme lebih berkesan untuk memastikan wang pembayar cukai ini digunakan secara seoptimum mungkin untuk membela golongan termiskin, dan bukannya 'tertiris' sehingga kualiti rumah yang dibina tidak menepati piawai 'for habitable house'? 

Posting kali ini (Rumah Murah Untuk Fakir, sumber: blogserius) ingin saya bawakan satu contoh projek pembinaan rumah bagi golongan super-miskin yang digerakkan oleh WorldHaus (WH). WH merupakan sebuah badan NGO yang berperanan membantu golongan termiskin di India yang tidak memiliki rumah yang proper sebagai tempat tinggal. 

Kebanyakan golongan fakir ini hanya tinggal di rumah yang mereka bina daripada kayu-kayu yang dikutip dan berdinding dan beratapkan karung guni yang dikitar semula. Melalui satu inisiatif, WH berjaya menghasilkan inovasi proses pembinaan rumah dengan kos serendah USD1,500 (RM4,800) seunit, yang mampu disiapkan dalam tempoh hanya 10 hari.

Masih, saiz rumah yang dibina itu kecil dan tentunya tidak memadai untuk menampung saiz keluarga yang ramai. Saiz ruang bilik tidur kita sahaja mungkin lebih besar. Namun, bagi golongan yang dibantu ini, ianya mungkin menjadi permulaan bagi sebuah kehidupan yang baru.

Sebagai refleksi, kita juga wajar bersyukur dengan nikmat hidup yang telah dan sedang kita kecapi. Justeru, jangan lupa untuk sentiasa berdoa agar dihindar daripada kefakiran ilmu dan harta. Bacalah "Ya Allah, berikanlah kami kecukupan rezeki, hingga tidak perlu meminta-minta daripada orang lain". Tunaikanlah juga zakat agar nasib golongan miskin di Malaysia dapat dibela dan dibantu. Amin.





Janji ditepati?

Laporan asal WorldHaus Facebook

No comments: