Sunday 5 August 2012

Apabila India mengalami gangguan elektrik (foto serius)

Dipetik dari: blogserius

O.M.G..


Isnin lalu India mengalami gangguan elektrik terbesar dalam sejarah dunia. Seramai lebih 650 Juta rakyat India bergelap dan berkuap apabila bekalan elektrik terganggu selama dua hari. Ini bermakna pada awal minggu lalu hampir 10% populasi dunia bergelap. Gangguan elektrik berlaku pada bahagian utara dan timur India. Kesesakan lalulintas India yang memang sudah lagendary semakin kronik senggama atas kerana ketiadaan lampu isyarat. Sistem keretapi di Delhi juga terhenti kerana ketiadaan elektrik.

The sad part about all this is walaupun gangguan ini sadis, di India masalah bekalan elektrik yang tidak stabil adalah perkara normal. Di sesetengah kawasan di India, anda perlu membeli generator elektrik sebagai back up apabila bekalan elektrik terputus secara tiba-tiba. Tambah menyedihkan, sebenarnya ialah ramai warga India yang memang tidak mempunyai akses kepada bekalan elektrik yang asas. Hidup macam zaman batu atau kalau ada skill macam McGyver terpaksa mencuri bekalan elektrik.

Buat masa ini, sebab berlakunya gangguan elektrik ini masih sedang disiasat. Suspek utamanya ialah sistem penjanaan dan pengedaran elektrik yang sudah ketinggalan zaman. Walaupun India ialah sebuah negara yang ekonominya semakin berkembang, sistem pengangkutan, pelabuhan dan penyaluran bekalan elektriknya masih lagi ketinggalan zaman. Sungguhpun Perdana Menteri Manmohan Singh berjanji kerajaan akan melaburkan 1 Trillion Dollar untuk projek penaiktarafan menjelang 2017, ramai merasakan ia tidak akan berjaya menyelesaikan masalah yang sedang dihadapi hari ini.

Di India, masalah korupsi yang melampau menyebabkan dana yang diberikan lesap. Selain daripada itu, sistem pengedaran elektrik akan terus mundur kerana keengganan kerajaan menaikkan tarif elektrik. Akibatnya, syarikat pembekal elektrik milik kerajaan (tak ada syarikat swasta macam TNB) kerugian berbillion dollar setahun. Kenaikkan harga bahan api juga menyebabkan kerugian yang semakin kronik. Pelan asal untuk membina reaktor nuklear pula dibatalkan atas bantahan pihak pro-alam sekitar. Why? Kerana di India terdapat undang-undang liabiliti yang lemah serta mendahulukan golongan pemodal. Jika kesilapan kefakapan berlaku, undang-undang yang sedia ada tidak akan menghukum mereka yang cuai fakap dengan sewajarnya. Macam tragedi BHOPAL. Lepas dah bocor fakap pihak Union Carbide boleh chillax walaupun jutaan warga Bhopal mati dan kecacatan sehingga ke hari ini. Sadness.

Marilah kita bersyukur dengan kerjaan menepati janji Barisan Nasional. Mereka memberi kita elektrik. Mereka bagus. Bekalan elektrik untuk melayan blog dan Youjizz sudah ditepati, kini masa membalas budi...

Foto oleh Associated Press







Digubah semual dari laporan asal WallStreetJournal
Foto Associated Press via Big Picture

No comments: