Tuesday 15 December 2009

Seram-sejuk pembentangan bajet 2010

Kalau ingin tahu lebih lanjut, silalah berkunjung dan membacanya di blog saudara Nobisha (sini) dan memobelakang (sini).

Ini bukan cerita kelakar, tetapi yang kelakarnya sikap ambil mudah kebanyakan (70 orang ahli parlimen BN) yang tidak hadir untuk mengundi dan seterusnya meluluskan laporan Bajet 2010 yang dibentangkan malam tadi.

Tambah dikesali, kesalahan (tidak hadir ke dewan) oleh ahli-ahli Yang Berhormat ini telah dituding kepada pihak pembangkang.

Janganlah memperbodohkan pemikiran rakyat dengan tuduhan sedemikian. Sudah sah-sah menjadi tugas pembangkang untuk berbeza pandangan dalam hal undian terbabit. Malah, kemenangan tipis (3 undi - kerana PM sendiri dan Ong Tee Keat juga turut bergegas ke Dewan bagi mengundi) itu mencerminkan betapa barisan YB pembangkang serius dalam hal-hal berkaitan Bajet dan urustadbir negara.

Astro Awani yang menemubual menteri di Jabatan Perdana Menteri, D.S. Nazri Aziz melaporkan betapa 'jika beliau dibekalkan pistol, nescaya bolehlah digunakan untuk menembak kepala mana-mana ahli parlimen BN yang berdegil untuk tidak menghadirkan diri setelah diberitahu'.

Implikasi daripada kemenangan tipis Bajet kerajaan BN ini, tambah Nazri lagi, bukan sahaja mendedahkan sikap dan komitmen sebenar ahli parlimen BN, tetapi turut:

1) Menyampaikan mesej kepada rakyat bahawa jikalau mereka (BN) tewas dalam pengundian malam tadi, ianya merupakan petunjuk wujudnya 'undi tidak percaya' ahli Dewan terhadap PM dan seluruh pimpinannya dalam kerajaan.

2) Menimbulkan pelbagai masalah terutama melibatkan pembayaran gaji serta lain-lain peruntukan perbelanjaan kerajaan (dan kakitangan kerajaan) bagi tahun 2010. Ini kerana jika ditolak dan memerlukan pembentangan semula, kemungkinan sidang Dewan tidak sempat diadakan dalam bulan ini (kerana Disember yang telah menghampiri akhir tahun 2009).

3) Paling teruk lagi, insiden malam tadi juga akan dilihat rakyat sebagai bukti bahawa ahli YB dari BN sendiri tidak yakin dengan Bajet 2010 yang dibentang, makanya mereka tidak mengundi untuk menyokong dan meluluskannya.

Tidak pernah lagi terjadi dalam sejarah, Bajet yang dibentang hanya diluluskan dengan perbezaan 3 undi. Tetapi mujurlah 3 undi tadi 'tidak melompat' di saat-saat akhir sebagaimana yang terjadi di Perak sebelum ini....

Dr Sepet: Tentu pening kepala PM dengan sikap dan mentaliti yang ditunjukkan oleh ahli-ahli Yang Berhormat BN.

No comments: