Wednesday 16 December 2009

Had petrol 20 liter

Bermula semalam (16 Dis), lebih 400 operator stesen minyak yang terletak dalam radius 50km dari pintu sempadan Malaysia-Thailand mula menguatkuasakan arahan kerajaan untuk hanya menjual 20 liter minyak buat warga asing (Thailand semestinya).

Arahan kerajaan ini bertujuan memastikan hanya mereka atau rakyat Malaysia sahaja dapat menikmati minyak petrol pada harga yang disubsidikan.

Perlaksanaan kaedah terbaru ini (had maksima 20 liter), menurut menteri yang berkaitan dijangka mampu mengurangkan pengaliran keluar wang kerajaan bagi menampung bayaran subsidi dan seterusnya menjamin keistimewaan mendapat subsidi hanya untuk rakyat tempatan.

Begitupun, masih kedengaran cakap-cakap di kalangan rakyat dan juga para pemimpin masyarakat serta para pengusaha mengenai kemampuan kaedah baru ini bagi membendung permasalahan salahguna sistem subsidi minyak petrol, terutama di kawasan sempadan negara.

Menurut.............

kena sambung lepas saya pulang dari Terengganu (nak bertolak pagi ini untuk meneruskan kajian di beberapa buah kampung di Dungun dan Kuala Terengganu - final trip to my hometown). Wassalam.

No comments: