Saturday 26 December 2009

Hanya 'UMNO Juara Rakyat'?

Seperti yang saya dengar menerusi laporan berita Astro Awani semalam, bermula awal Januari 2010 (9 Jan jika tidak silap), UMNO akan mula menggerakkan program raksasa, bersepadu dan menyeluruh, yang membawa tema "UMNO Juara Rakyat".

Penjelasan tersebut telah dibuat oleh SU Agung UMNO, D.S. Tengku Adnan (KuNan) sewaktu menghadiri majlis rumah terbuka xmas anjuran Parti Progresif Penduduk (PPP) (ini yang dipimpin oleh Kayveas, bukan Murugiah).

Rumusan pernyataan beliau adalah, program tersebut adalah bermatlamat untuk memperingatkan rakyat akan jasa dan sumbangan yang telah dicurahkan oleh parti UMNO terhadap negara sedari sebelum kemerdekaan, hinggalah tertubuhnya negara 1Malaysia yang semua kita nikmati hari ini.

Begitupun, apakah bentuk dan pengisian program raksasa tersebut masih belum ada hitam-putihnya. Cuma 'promosinya' sedang giat dijalankan ketika ini.

Apapun, jalan ke arah menjadi juara sebenar bukanlah sekadar ungkapan manis di bibir yang tidak mencerminkan apa-apa tindakan yang meyakinkan.

Ini kerana hasil daripada pendidikan dan kemajuan yang dipacu oleh kerajaan (dan UMNO adalah sebahagian darinya), rakyat hari ini telah mampu melihat dan membaca, mengkaji, menganalisa bahawa masih banyak KPI (Penunjuk Pencapaian Utama) yang perlu UMNO perbaiki terlebih dahulu sebelum dapat muncul sebagai 'juara rakyat'.

Antara perkara yang perlu diambilkira mungkin:

1) UMNO perlu jadi juara perangi amalan rasuah:

- rakyat kini telah dapat membezakan di antara "dibicarakan" dengan "disabit bersalah". Ini kerana panggillah seramai individu yang terlibat dengan sesuatu skandal rasuah dan penyelewengan untuk "dibicarakan", namun, jika semuanya "tidak disabit a.k.a akhirnya dilepaskan", maka samalah juga dengan kes perbicaraan penyelewengan berbillion wang negara dalam kes Perwaja beberapa tahun yang sudah dan kini perbicaraan skandal PKFZ pula mengambil tempat. Bicara tu bicara juga, akhirnya siapa yang kena hukuman, kalau semua terlepas?

- terbaru, banyak pihak mula tampil mempersoalkan ketelusan Laporan Audit tahun 2007 dan 2008 yang langsung tidak menyentuh insiden kehilangan enjin pesawat.

- projek pembinaan dan penyediaan infrastruktur untuk rakyat, yang menggunakan wang cukai rakyat oleh golongan OKU (Orang Kuat Umno). Lihat sajalah beberapa siri runtuhan projek-projek kepentingan awam di Terengganu. Alhamdulillah, hingga kini masih belum ada nyawa yang melayang.

- mengapa kualiti kerja kontraktor ini tidak dipantau (atau enggan dipantau) oleh badan yang berkaitan? Dan apakah akan ada sebarang tindakan untuk menyiasat dan mengheret pesalah sebegini ke mahkamah, dibicara dan dihukum akhirnya?

"Amalan menyerahkan kerja kepada subkontraktor juga berleluasa. Subkontraktor terakhir mungkin dapat untung sikit sangat jadi dia akan potong sana potong sini. Itu yang membuatkan bumbung runtuh, dinding berkulat" - Datuk Salleh Majid (Kosmo, hal. 2, 27 Disember 2009).

- jika merasakan hal di atas itu memerlukan komitmen di luar lingkungan UMNO, ambillah usaha yang paling mudah iaitu UMNO haruslah terlebih dahulu membuktikan keupayaannya menjadi jaguh dengan membersihkan hal dalaman parti daripada para pemimpin yang mengamalkan rasuah, sebagaimana didedahkan pelbagai pihak berlaku setiap kali tibanya pemilihan pucuk pimpinan parti.

2) UMNO perlu jadi juara membasmi masalah sosial di kalangan masyarakat Melayu-Islam:

- Menatap akhbar saban hari membuatkan hati saya runsing dan kepala saya pening berkenaan pelbagai kes jenayah di kalangan orang Melayu yang semakin 'pelik dan jelek'.

Ibu cekik anak, Aunty perdagang bayi, pelajar 14 tahun dikenduri 5 remaja, suami warga emas bunuh isteri warga emas, budak dicabul-dijerut dan dibuang di tempat pengumpulan sampah, bermacam lagi - sekadar memetik beberapa tajuk.

- Sebagai parti yang ditubuhkan khusus untuk menjaga kepentingan orang Melayu, adalah besar amanah ke atas UMNO bagi memandu generasi muda, belia Melayu untuk kembali kepada landasan agama dan arah tuju kehidupan yang sebenar-benarnya.

- sudah tiba masanya kerajaan memikirkan secara serius, apakah percambahan program-program hiburan di media massa kebelakangan ini berupaya memupuk akhlak remaja yang baik, atau sebaliknya, semakin melalaikan dan memesongkan fokus, tumpuan dan jatidiri sebagai orang Melayu-Islam?

- UMNO perlu terus berjuang bukan sahaja bagi memastikan bahasa Melayu dimartabatkan, malah tulisan dan penggunaan jawi juga turut dipertahankan. Janganlah dianggap maju jika bahasa Melayu dan jawi akhirnya terpinggir di bumi sendiri.

3) UMNO perlu jadi juara kepada pemeliharaan alam sekitar:

- jangan ingat hanya keperluan sesama manusia sahaja yang perlu UMNO jaga dalam usahanya menjadi juara rakyat. Isu dan perkara berkaitan pemeliharaan sumberjaya dan alam sekitar turut tidak terlepas daripada penilaian rakyat.

- rasanya semua kita tahu bahawa laporan oleh JKR berkenaan kejadian tanah runtuh di bukit antarabangsa kini telah dikeluarkan dan boleh diaksess oleh mereka yang berminat.

- justeru, adalah besar kehendak rakyat untuk melihat di samping keperluan kerajaan melantik kontraktor Melayu-Bumiputra bagi kerja-kerja pembangunan (dan pemusnahan alam), adalah penting kerajaan pada masa yang sama menggiatkan kerja-kerja pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar agar pembangunan fizikal itu 'tidak meragut' kelestarian persekitaran masyarakat bandar dan luar bandar.

- Makanya, aspek perancangan dan pembangunan tanah secara tidak terancang haruslah diminimakan kesannya terhadap persekitaran.

- demikian jugalah halnya dengan tindakan yang sewajarnya diambil kerajaan terhadap isu pencemaran air dan pencerobohan kawasan rizab sungai bagi pertanian haram yang dilaporkan di Cameron Highland baru-baru ini. Bagusnya tindakan meroboh telah dibuat, namun itu baru melibatkan sebilangan kecil sahaja - apapun, nampak ada komitmen untuk menguatkuasakan undang-undang.

- besar sikit dari kes mencemar air, adalah kes mengorek sungai bagi mencuri pasir. Banyak kes dilaporkan malah ada yang mengaitkan kekebalan si pencuri pasir adalah disebabkan wujud hubungkait politik. Justeru, siasatan perlu digerakkan.

- sejajar dengan apa yang diikrarkan oleh Perdana Menteri pada COP15 baru-baru ini bahawa Malaysia komited dengan usaha ke arah mengurangkan kadar pengeluaran karbon ke udara menjelang 2020. Justeru, pelbagai usaha harus digerakkan kerajaan (di bawah UMNO) bagi memastikan ianya berjaya direalisasikan.

- selain kawalan terhadap aktiviti perindustrian yang mencemarkan, suatu mekanisme juga haruslah difikirkan bagi memastikan penggunaan kereta dapat diminimakan terutama di kawasan bandar agar gejala pencemaran udara dan kesesakan dapat dikurangkan.

- makanya, wakil-wakil rakyat dari UMNO perlu dididik, supaya tidak hanya memperkatakan hal yang berkaitan ekonomi, politik dan sosial semata, malah mampu mengupas isu-isu penting berkaitan persekitaran. Ini kerana jika tanpa persekitaran yang bersih, di manakah lagi tempat tinggal untuk anak-cucu kita?

4) UMNO (melalui pelbagai agensi kerajaan) perlu menjuarai hal berkaitan kesejahteraan ekonomi:

- kuasa ekonomi merupakan salah satu tonggal yang tiada pada orang Melayu. Menerusi dasar liberalisasi ekonomi, kek ekonomi orang Melayu yang dikatakan mencapai 19%, bakal menguncup lagi (kata pakar hingga tinggal 12%). Manakala, kek ekonomi milik kaum lain dan golongan kapitalis luar dijangka akan terus menokok.

- justeru, saya melihat beberapa tindakan 'extreme' wajar dipertimbangkan seperti:

i) Mengikis budaya dan mentaliti subsidi. Telah terlalu lama masyarakat Melayu dilenakan dengan pemberian subsidi dalam pelbagai aspek (Sudah lebih 50 tahun). Subsidi yang pada awalnya berfungsi sebagai 'tongkat' untuk memimpin orang Melayu yang lemah dalam ekonomi berbanding kaum lain, kini menjadi seperti 'candu' yang mengkhayal dan semakin melemahkan kita.

Tanggapan orang Melayu tidak dapat maju tanpa subsidi perlu dikikis kerana ramai orang Melayu yang berhijrah (dari kampung ke bandar, atau ke luar negara) kini mampu berjaya dan berdiri sama tinggi dengan cabaran global.

Langkah mengurangkan jumlah subsidi perlu difikirkan jikalau menghapuskannya dilihat masih belum praktikal, sebagai usaha membolehkan orang Melayu berjalan sendiri tanpa tongkat.

ii) Membasmi kegiatan 'Ali Baba' (bukan nama orang, tapi perbuatan). Malu apabila mendapati orang Melayu yang berniaga sebenarnya cukup sinonim dengan gelaran Ali Baba. Baik dalam bidang pembinaan (kontrak di sub kepada bukan bumi), lesen perniagaan seperti lesen operasi bas, lot kedai, etc. (disewakan kepada peniaga bukan bumi dan pendatang asing).

Memang orang Melayu ini dapat untung (10-20%), tetapi untung sebenar (80%) itu masuk terus ke dalam saku bangsa lain, hasil usaha mereka memperdaya orang Melayu yang tidak sabar hendak cepat kaya.

Akhirnya, lot-lot perkedaian yang seharusnya dimiliki (menjadi aset) bumiputra berpindah ke tangan orang asing. Jika nasib tidak baik, sekiranya berlaku sebarang kejadian buruk (kemalangan bas express, bangunan runtuh, etc.) padahnya pemilik yang mengali-babakan inilah yang terheret.

Tangan bekerja, bukan mulut

Justeru, bagi mencapai cita-cita besar merealisasikan agenda 'UMNO Juara Rakyat', langkah yang berani, malah mungkin yang ekstreme perlu digerakkan. Jangan sampai rakyat dan orang Melayu khususnya melihat ianya hanya sekadar satu lagi slogan (demi slogan) yang tidak mencerminkan situasi sebenar masyarakat.

Mungkin juga UMNO perlu lebih sensitif kepada rakan komponen lain kerana mereka juga pastinya ingin menjadi juara untuk kumpulan dan kaum yang mereka wakili. Atas semangat BN, dan disebalik pelbagai krisis yang melanda komponen BN (kepimpinan MCA, MIC dan PPP), mungkin agenda 'BN juara rakyat' lebih cocok digunapakai.

Sekian.

1 comment:

A said...

power of people can destroy the corruption government..