Tuesday 15 December 2009

Dilema Barangan Buatan Malaysia

Jana kekuatan ekonomi

Pernah menonton rancangan Buletin Utama? Rancangan berita yang disiarkan setiap hari jam 8 malam di TV3.

Diakhir rancangan berita ini akan dipaparkan iklan yang khusus menyeru seluruh warga 1Malaysia agar terus menyokong, dengan membeli barangan buatan Malaysia - serta jadilah pengguna yang bijak.

Sememangnya usaha yang dibuat pihak kerajaan ke arah mempromosi dan menggalakkan rakyat agar membeli dan menggunakan barangan buatan tempatan merupakan suatu langkah yang murni dan baik - perlu diteruskan.

Dengan membeli barangan tempatan bukan sahaja membantu mempertingkatkan sumber kekayaan dalaman negara, malah kesan gandaan kepada ekonomi dan sosial juga begitu signifikan.

Sokongan berterusan pengguna akan membolehkan syarikat tempatan mengekalkan prestasi jualan dan penghasilan, seterusnya membantu golongan petani yang membekalkan barangan keperluan asas (petani mendapat rezeki) kepada perusahaan juga dapat terus berkembang.

Apabila perusahaan yang dibentuk melalui kekuatan dalaman ini dapat mengharungi gelombang krisis ekonomi, mereka (pengusaha tempatan) ini akan dapat mengekalkan peluang pekerjaan buat rakyat dan masyarakat setempat yang terlibat.

Dengan pendapatan yang berterusan, para pekerja ini akan dapat terus berbelanja dan akhirnya duit itu akan kembali berkitar secara berterusan di dalam struktur pengekonomian setempat.

Malah, dalam konteks yang lebih umum lagi, penggunaan produk tempatan secara tidak langsung akan dapat membantu mengurangkan bebanan import negara (jangka pendek) dan menjadi titik tolak ke arah pemerkasaan penghasilan dalaman negara (self-contained economy) bagi jangka panjang.

Contoh mudah dengan apa yang saya maksudkan oleh 'self-contained economy' adalah dengan melihat cara negara Thailand membangunkan teknologi dan produk pertanian tempatan sehingga bukan sahaja berjaya memperkasa eksport ke luar negara (hingga boleh mempengaruhi harga beras serantau), malah secara jangka panjang tidak risau jikalau berlaku krisis kekurangan bahan asas makanan (beras).

Itu contoh negara luar yang percayakan produk tempatan untuk keuntungan ekonomi dalaman dan luaran. Bagaimana pula dengan negara kita?

Berkesankah langkah kerajaan bagi menggalakkan rakyat membeli dan menggunakan barangan buatan Malaysia?

Jawapannya: "Ya, berkesan, dan Tidak, tidak begitu berkesan".

Untung besar vs untung kecil

Tiada orang ingin melabur pada perniagaan yang untungnya kecil. Inilah dilema yang sering menjadi sebab mengapa kempen untuk membeli barangan buatan Malaysia masih belum begitu berjaya.

Para pengusaha tempatan sendiri nampaknya menghadapi kepayahan bagi mempercayai kemampuan sumber dalaman bagi menggerakkan perniagaan mereka.

Mudah kata, biarpun menghasilkan 'produk tempatan' di bawah jenama 'buatan Malaysia', ramai pengusaha sebenarnya mengimport bahan mentah mereka daripada negara luar.

Salahkah tindakan mereka itu? Tidak juga. Ini kerana mereka juga perlu memikirkan strategi untuk meminimakan modal, bagi memaksimakan untung perniagaan.

Contoh terkini dapat diperhatikan di dalam siaran Buletin Utama sebentar tadi di mana sebuah syarikat pembekal susu lembu segar tempatan terpaksa 'membuang' lebih 75,000 liter susu lembu (berlanjutan selama 2 bulan) berikutan 2 daripada 3 kilang yang membeli susu enggan menerima bahan mentah berkenaan.

Alasan yang diberi, menurut berita, susu yang import dari China (dan Thailand serta Indonesia) adalah jauh lebih murah berbanding bahan mentah (susu) yang disedia syarikat milik tempatan tersebut - rujuk foto.

Sumber: Berita harian online

Justeru, bagaimana untuk menjayakan kempen 'belilah barang buatan Malaysia' jika para pengusaha sendiri lebih mementingkan periuk nasi masing-masing dan tidak menyokong penghasilan tempatan?

Itu belum lagi dikira kesan rantaian iaitu terhadap masa depan para pekerja di ladang lembu berkenaan dan pihak-pihak lain yang berurus-niaga dengan syarikat tempatan tersebut. Pastinya kesemua yang berada di dalam 'rantaian' perkhidmatan terbabit akan menanggung risiko dan bebanan kewangan, malah jikalau berterusan mereka boleh 'gulung tikar'.

Satu lagi contoh yang relevan yang dapat kita perhatikan adalah perkembangan di dalam industri pembinaan negara. Dari mana datangnya bahan binaan berkualiti rendah, dibeli pada harga yang rendah (mengupah buruh yang rendah)? Digunakan pula untuk membina makmal sekolah, studium, kompleks pentadbiran kerajaan, rumah untuk golongan miskin dan banyak lagi?

Jika ditanya kepada pengusaha, jawapan mereka lain pula. Bukan mereka tidak menyokong industri tempatan.

Mereka kata pembekal tempatan tidak mampu memenuhi permintaan bekalan bahan mentah yang diinginkan.

Ini kerana dalam banyak keadaan, sesetengah pengeluar masih berstatus IKS (industri kecil dan sederhana) dengan kapasiti pengeluaran dan penghasilan yang terhad. Justeru, untuk memenuhi permintaan berskala besar adalah sukar.

Contoh lagi - bagaimana untuk pengusaha IKS tempatan mampu membekalkan 10,000 liter jus salak kepada Pasaraya Mydin, yang umum tahu menjual harga murah? Jika modal untuk membeli salak tempatan adalah RM8.00/kg, berbanding salak dari Indonesia iaitu RM3.00/kg? Dan bekalan tempatan sendiri tidak mencukupi untuk menampung keperluan 10,000 liter yang diminta?

Dilema inilah yang membuka pintu untuk para pengusaha aksess kepada bahan mentah yang diimport dan membuat untung secara maksima. Mangsanya? Fikirlah sendiri.

Bijak, dan jangan sampai kena pijak

Justeru, kempen pengguna bijak dan membeli barangan buatan Malaysia janganlah hanya tersandang di bahu para pengguna, malah pihak-pihak yang terlibat di dalam 'rantaian penghasilan' produk itu juga harus 'dikempen' dan dididik agar mendahulukan penggunaan bahan mentah dan sumber (buruh, modal, perkhidmatan sokongan) tempatan. Dan mana yang terkurang atau tiada kepakaran, barulah diimport.

Ini kerana kita ingin memastikan 'pengguna yang bijak' bukanlah slogan kosong atau sebenarnya kita menjadi pengguna yang tertipu dengan muslihat para pengusaha yang pintar dalam membuat iklan hinggakan dalam sedar kita sebenarnya menggunakan barangan berkualiti rendah yang murah, yang diimport (dari China, Thailand, etc.), yang cuma dilekatkan label 'Buatan Malaysia'.

Sekian.

No comments: