Tuesday 15 December 2009

Ke Putrajaya

Petang tadi saya menemani isteri ke Kementerian Kewangan di Putrajaya, bandar baru yang serba moden, gah dan menjadi ikon dan lambang kemajuan pesat negara.

Ini merupakan kali yang ke-2 sejak pulang ke tanah air kami bertandang ke Putrajaya. Kali pertama ke Kementerian Pengajian Tinggi (di Menara PJH, dekat tasik Putrajaya) bagi urusan surat pengesahan sebagaimana diperlukan bagi visa Mawaddah dan kali ini isteri ada temubual dengan pegawai di Kementerian Kewangan (KK) berkaitan kajiannya.

Tidak banyak yang berubah, pelawat masih berpusu-pusu mengunjungi Masjid Putra yang tersergam di gigi tasik, cuma kawasan di sekeliling 'roundabout besar' Pejabat Perdana Menteri telah dipagar, mungkin ada kerja-kerja menaiktaraf kemudahan bagi pengunjung.

Kami sempat makan di Alamanda Putrajaya yang tidak begitu sukar dicari bagi anda yang datang dengan kereta sendiri. Malah perkhidmatan bas (Nadi Putra dan Rapid) juga kerap. Nampaknya, ramai yang berkunjung ke Alamanda di waktu ini, terutama kakitangan kerajaan dari pejabat-pejabat yang berhampiran.

Kami juga sempat bersolat dalam keadaan yang selesa di Masjid Putra, sebelum saya melepak-lepak di atas bangku di 'pocket park' berdekatan bangunan-bangunan kerajaan di Presint 2 itu - sementara menunggu isteri selesai kerja. Seronok sebab berangin dan teduh.

Selesai urusan di KK, kami ke Presint 1 (Anjung di Parcel E), bersebelahan Kementerian Kesihatan. Dan di sinilah bermula kisah sedih.

Terperanjat saya mendapati berlaku kesesakan lalulintas yang teruk di Parcel tersebut. Kereta-kereta diletakkan di merata tempat (kereta pengunjung dan staf). Hampir saja tiada ruang TLK yang kosong. Semua penuh!

Dengan segala perancangan yang rapi sesuai dengan statusnya sebagai 'a planned city', sebenarnya tidak seharusnya berlaku gejala kesesakan mahupun ketidakcukupan TLK di mana-mana tempat di Putrajaya.

Ini kerana tujuan asal pejabat-pejabat kerajaan persekutuan dipindahkan dari ibukota Kuala Lumpur ke Putrajaya adalah untuk memudahkan orang ramai (rakyat) berurusan dan mengurangkan gejala kesesakan perbandaran (overcrowding) dan mengurangkan tekanan kesesakan lalulintas.

Namun, baru 10 tahun ianya dibangunkan, Putrajaya nampaknya mula dihimpit fenomena dan penyakit yang sama dengan lain-lain kawasan perbandaran di 1Malaysia.

Tidaklah ingin diterangkan bagaimana sukarnya untuk memandu (bukan untuk mencari TLK) di jalan yang sempit (disempitkan dengan tindakan pemandu yang membuat parking berlapis) kerana perkara yang lebih besar adalah pihak Perbadanan Putrajaya hendaklah segera bertindak mengurangkan tekanan jumlah kenderaan dan ruang TLK di kawasan-kawasan panas/tumpuan (hotspots) di Putrajaya.

Hendak menyalahkan pengguna pun sukar juga kerana mereka datang dari segala ceruk rantau untuk berurusan di Pejabat Persekutuan yang terletak di Putrajaya. Jika pejabat-pejabat kerajaan ini masih di Kuala Lumpur, mungkin saja pengguna boleh menggunakan kemudahan Bas, LRT, komuter dan sebagainya. Ditambah pula dengan cuaca kering dan panas terik, tidak menggalakkan rakyat untuk menunggu perkhidmatan bas.

Begitu juga bagi yang ingin berurusan dengan beberapa agensi kerajaan, yang bukan dekat letaknya diantara satu bangunan dengan bangunan yang lain.

Memang diakui Putrajaya melaksanakan sistem 'Park n Ride', tetapi mungkin ianya tidak benar-benar dipromosikan kepada para pengguna kenderaan persendirian, sehingga tidak ramai yang tahu dan faham cara ianya beroperasi.

Jika terasa sukar untuk mendekati setiap rakyat yang datang ke Putrajaya, pertingkatkan usaha iklan di 'billboard' sekitar Putrajaya, mahupun menampal hebahan mengenai 'PnR' ini di setiap bangunan kerajaan.

Mungkin juga jika tidak ingin menambah bilangan TLK, yang jika ditambahpun tidak akan menyelesaikan masalah (kerana kereta tetap bertambah saban hari), pihak berkuasa mungkin boleh meningkatkan usaha penguatkuasaan agar para pengguna lebih berdisiplin. Contoh yang sering saya lihat adalah operasi berterusan pihak berkuasa MPSJ (Subang Jaya) yang berjaya menggerunkan para pengguna kenderaan persendirian di zon komersil yang sesak sehingga mereka sanggup untuk berjalan jauh sedikit daripada dikenakan saman.

Situasi di Parcel E ini pada pandangan saya perlu ditangani segera kerana pertama, ianya terletak di 'gerbang masuk' ke Putrajaya, yang boleh menimbulkan persepsi negatif buat pelawat.

Yalah, nampak bangunan semuanya indah dengan senibina yang menarik, landskap dan kemudahan taman memang kelas dunia, tetapi jalannya sesak, banyak asap dan persekitaran diburukkan dengan kereta yang diletak merata-rata hingga menyusahkan ramai pengguna lain dan merosakkan kawasan hijau.

Kedua, hasil pengamatan singkat tersebut juga menunjukkan kawasan Presint 1/Parcel E itu memang menghadapi masalah kesesakan dan kekurangan TLK, ini kerana sepanjang memandu di sekitar Putrajaya, bahagian lain seperti Presint 2 dan lain-lain tempat, tidak pula dihimpat masalah yang sama.

Cegah sebelum parah. Amatlah malang jika bandar Putrajaya yang cantik dan 'well planned' ini untuk tahun-tahun berikutnya, akan dicacatkan dengan pemandangan jalan yang sesak serta kereta-kereta yang parking melintang di sana-sini dek masalah ketidakcukupan tempat letak kereta (TLK).

Dr. Sepet: Rancang - Bangun - Kawalselia - Tambahbaik.

No comments: