Thursday 24 September 2009

Bersantap bersama Pro-Cansellor

Petang tadi orang rumah menerima satu panggilan telefon (nombor Malaysia). Diangkatnya dan pemanggil tersebut pula ingin bercakap dengan saya, yang ketika itu sedang memandu.

Katanya beliau adalah Prof Rose Alinda, Dekan Sekolah Pengajian Siswazah (SPS), UTM. Beliau meminta kami ke Randolph Hotel, Oxford memandangkan Y.M Raja Zarith Sofia, (Z.S) Pro-Cansellor UTM ingin bertemu dengan 'orang-orang dia' yang berada di bumi Oxford ini.

Jam 5.00 petang tadi, kami bertiga (seorang telah pulang katanya) bergegas ke Randolph dan terus check-in ke kamar 0xx dan mengadakan pertemuan 4 mata dengan YM Raja Z.S.

Borak-borak dan bertanya khabar. Dan fokus perbincangan seterusnya ialah mencari tempat makan yang 'menepati selera' ala-ala Asia, a.k.a masakan Melayu di Oxford.

Berjela jugalah saya lihat senarai kedai-kedai makan yang dicetak di atas kertas. Ada beberapa kedai telah kami sendiri mencuba makan sebelum ini.

Sayangnya, tiada pula tertulis 'First Floor' - mungkin ia terletak di luar bandar Oxford (Cowley Road).

Nak dijadikan cerita pula, tengah hari tadi, kami berdua telah puas 'bersantap' 2 pinggan nasi seorang di sana dan secara tak sengaja saya terambil broucher kedai makan itu.

Lalu kami ajukan kepada YM Raja Z.S dan berjaya meyakinkan beliau untuk mencuba masakan di restoran itu (makan malam).

Tempahan pantas dibuat dan baru sebentar tadi kami buat kesekian kalinya 'bersantap' lagi 2 pinggan di restoran yang sama.

Rezeki jangan ditolak, lemak boleh dibakar...hoho. Beberapa foto sempat kami rakamkan dengan izin Raja Z.S untuk dikongsikan para pembaca blog ini.

Dua kali dalam sehari - belum pernah dibuat orang jang!

Sementara menunggu rombongan kerabat DiRaja tiba, Mawaddah sempat mamah tangan ibunya.

Muka orang penat - bersilat & berkuntau dengan penyelia tadi pagi.

Ketibaan dif kehormat..

Mawaddah cuba digoda YM Raja Z.S

Memang janggal, makan bersama Pro-Cansellor.

Pakcik pun tumpang dua kaki, lepas itu paksa Zul masuk sekali.

Alhamdulillah, semua dif jemputan berpuas hati dengan makanan di First Floor, begitu juga kami (sebab dah orang belanja).

Apapun, kami anggap ini sebagai rezeki berada di tempat orang di mana apabila ada yang bertandang, akan cuba dilayan dan dikenalpasti keperluan mereka.

Nak harap dapat 'bersantap' dan bersembang secara 'in-person' sebegini di tanah air? Hahaha...siapalah kami...

Sekian.

1 comment:

SaifulAzri said...

wuihhh...gile la mkn dgn pro cancellor. ni kalau masuk politik ni pun belum tentu dpt ni.hahaha
mlm ni ada lagi kan?hehe