Wednesday, 16 September 2009

Memetik epal

Setelah menunggu sebegitu lama, akhirnya tengah hari tadi saya mengambil keputusan untuk memetik buah epal di laman belakang rumah kami.

Seperti biasa, mandur Mawaddah dan ibunya akan menemani saya.

Saya memang ingin memtik epal-epal ini kerana semakin hari, semakin 'menghilang' buahnya. Ini menimbulkan tanda tanya kepada saya.

Bermula dengan 47 biji yang besar, banyak telah mula gugur, rosak dimakan burung dan serangga, hingga akhirnya yang dapat dipetik adalah sebanyak 19 biji.

Tetapi, bukan semua saya petik, ditinggalkan juga beberapa biji sebagai 'sedekah' buat sang burung dan serangga.

Lambatla ayah ni, dahla sejuk kat luar sekarag ni...

Inilah salah satu pokok epal yang ingin dipetik buahnya

Epal yang merah - entah manis, entah kurang...manis

Burung ini terganggu dengan kehadiran saya (kacau je mamat nih)

Nampak tak burung yang cute tu?

Buah ni pun akan dipetik...

Setelah diganggu, burung itu lari ke tempat sayuran pula

Mungkin buah ini yang sedang 'dikerjakan' burung tu

Merajuk dah pulak...nak lari la tu (saya reserve beberapa biji untuk burung ni)

Kami dapat kumpul 2 bekas epal, alhamdulillah rezeki

Hajat dari dulu ingin hadiahkan kepada rakan-rakan di Kampung Oxford ini, tetapi kena tunggu 'ujian rasa' selepas berbuka puasa nanti.

Jika OK, cerahlah harapan, jika TAK OK, cerahlah perut saya. Insya-Allah kita tengok nanti macam mana....

1 comment:

justmeadda said...

salam..

cedapnyer epal...

Selamat Hari Raya Aidilfitri..

kem slm ke k.Huda..