Monday 14 June 2010

Pembangunan mapan: impian yang mustahil?

Idea pembangunan mapan atau 'sustainable development' hari ini begitu mendapat sambutan sehingga hangat diperbincang di dalam segenap bidang pembangunan dan disiplin ilmu.

Pelbagai orang dari pelbagai latar belakang begitu meminati subjek ini, terutama setelah melihat apa yang ditawarkan oleh gagasan pembangunan mapan - pembangunan berseimbang yang mengambilkira kepentingan ekonomi, alam sekitar dan sosial, untuk generasi hari ini dan generasi yang akan datang.

Begitu popularnya idea pembangunan mapan ini sehingga banyak kertas cadangan penyelidikan seperti 'wajib' diletakkan perkataan 'mapan' ini pada tajuk kertas penyelidikan mereka.

Namun, apakah pembangunan mapan ini sesuatu matlamat yang mampu kita laksana dan capai? Atau ianya sekadar satu bentuk retorik atau 'gula-gula' yang manis rasanya, tetapi kencing manis pula di sebaliknya?

Apakah ianya impian yang mampu direalisasi? Atau satu lagi mimpi ngeri?

Saya akan cuba mengupas topik yang menarik ini dalam beberapa siri artikel, berdasarkan pengalaman saya terlibat secara langsung di dalam kajian berkaitan 'pembangunan mapan' ini.

No comments: