Monday 7 June 2010

Barang lama dah susah nak jumpa

Malaya? Ini peta kurun ke berapa ni? Siap wujud negara Fr. Indo-China lagi zaman peta ni dibuat.

Haaa...inilah objek yang memaparkan imej/peta tersebut. Sebuah globe lama yang kebetulan terjumpa dan terus 'terbeli' dari Charity Shop di Headington Shop petang tadi.

Barang lama tetapi masih berkeadaan baik

Harganya agak 'menarik' - ini kriteria no 1 yang saya akan lihat sebelum meraba-raba poket seluar. Kriteria no 2 adalah melihat pembuat globe ini (maker), siapa? Chad Valley! yang mana syarikat asalnya masih dalam lipatan sejarah. Ingin tahu serba-sedikit mengenai Chad Valley (klik)

Setelah tahu serba-sedikit mengenai 'maker', hal harga tu dah turun kepada tahap 'boleh dirunding'.

Kemudian, kriteria no 3, tengok pula peta itu sama ada versi lama atau versi baru. Lama. Bagaimana saya tahu? Sebab Dr Din dah beritahu saya pertamanya, lihat Benua Afrika - versi yang betul-betul lama akan menunjukkan nama negara-negara Afrika yang sebelum merdeka (ada nama penjajah seperti Belgian Congo, French West Africa, Angola Portugal, Italian Somaliland, Cylon dan sebagainya).

Apabila kriteria no 2 dan no 3 dipenuhi, soal harga tidak timbul lagi. Buka dompet, keluarkan duit dan bayar.

French West Africa, Portuguese Guinea dan French Guinea

Belgium Congo, Angola (Portugal) dan Rhodesia

Commonwealth of Australia

Sebahagian dari Amerika Selatan

Eropah dan USSR (hanya terdapat beberapa negara yang merdeka dari Russia)


Benda lama sebegini jarang-jarang sekali kita terjumpa. Dan apabila terjumpa pula, ada beberapa kriteria yang padanya tidak dipenuhi. Tetapi jika anda bernasib baik (terjumpa barang yang berkualiti baik) apa jua harganya mesti boleh dirunding, kan?

Sekian.

No comments: