Wednesday 16 June 2010

JI di IPT?: Jangan cari di Masjid sahaja

Hai, sehari dua ini negara sedikit heboh dengan kisah "wujudnya cubaan" bagi merekrut pelajar IPT menganggotai kumpulan-kumpulan ekstrimis, terutama Jemaah Islamiah (JI).

Berita lanjut boleh anda baca di sini, sini dan sini.

Hasil siasatan dan intipan, pihak polis telah menangkap seramai 10 warga asing kerana dipercayai mempunyai kaitan dengan JI.

Selain mereka ber-10 ini, turut ditahan adalah 30 rekrut baru rakyat tempatan yang disyaki turut terlibat dengan gerakan ekstrimis ini.

Pelihara kesucian masjid

Saya tidak tahu sejauh mana benarnya dan seriusnya senario ini, tetapi hal-hal yang melibatkan keselamatan negara, pihak Polis masih dilihat cekap dan efisyen.

Cuma harapan saya agar Polis dan pentadbir universiti selepas ini tidaklah menjadikan orang (pelajar dan pensyarah) yang gemar ke masjid universiti bersolat sebagai mereka yang 'dalam perhatian'.

Pergilah menyelidik, menyerbu dan menyelongkar tempat-tempat lain di dalam kampus.

Pengalaman saya sebagai mahasiswa suatu ketika dahulu menunjukkan amatlah LIAT bagi pelajar (terutama bagi kursus-kursus yang melibatkan tidur kat dalam studio), ke masjid untuk solat berjemaah.

Jika ada seorang-dua yang setiap waktu mampu ke masjid, Alhamdulillah dah cukup bagus tu. Tetapi jika dengan isu (JI) ini, pihak polis bakal berkawal ke sekitar kampus dan berkemungkinan juga ditempatkan di kawasan masjid, alamatnya semakin kurang selesalah nak ke masjid bersolat.

Bukan apa, 'baik aku tak letakkan diri sebagai orang yang dalam perhatian'.

nota:

1) saya cadangkan pentadbir IPT mengaktifkan sistem pendaftaran @ lapor diri terutama bagi pelajar asing setiap tempoh tertentu (setiap 3 bulan mungkin). Setiap kali lapor diri, pastikan pelajar mengemaskini butiran asas mereka seperti alamat dan sebagainya. Cara ini juga membantu pihak berkuasa terutama Jabatan Imegresen menjalankan pemantauan susulan.

2) masalah ini tidak selesai dengan hanya Polis berbincang dengan pentadbir IPT sahaja. TNCHEP IPT perlu segera mengesan dan memanggil semua pelajar asing, menyusun sesi taklimat bagi menghebahkan isu ini. Wujudkan sistem 'mata dan telinga' agar maklumat lebih cepat diperoleh. Bila maklumat cepat, maka tindakan pun boleh diambil dengan cepat.

No comments: