Thursday 6 October 2011

Universiti terbaik dunia: IPT Malaysia terkeluar senarai 400 terbaik

Saya kira pelbagai pihak wajar lihat kembali, kaji semula pendekatan yang digunapakai sebelum ini kerana pencapaian IPT kita bukan sahaja tidak meningkat, bahkan gagal mengekalkan kedudukan sepertimana tahun lepas, dan tahun ini, tambah merosot.

- Silap strategi? (mengapa tidak kita perbanyakkan jalinan MoU dengan universiti-universiti dan di antara kerajaan untuk menarik staf dan pelajar mereka datang buat postgrad courses di IPT kita. Kaedah MoU memberikan kita lebih kawalan dengan terma-terma yang kita tentukan selain mewujudkan kerjasama jangka panjang di antara kedua pihak)

- Salah pentadbir? (bukan nak kata, tetapi sesetengah pentadbir di IPT bertukar menjadi 'rigid' apabila di kerusi kuasa. Cakap orang lain enggan didengar. Adalah malang bagi institusi yang dibentuk oleh golongan cerdik-pandai tidak memanfaatkan sumber (ramai orang pintar) yang ada. Saya cuma berharap janganlah disebabkan kemerosotan ranking ini staf-staf akan 'diperah' lagi)

Sedihnya juga, bukan sejuta-dua ringgit dibelanjakan untuk tujuan "masuk ranking" ini, mencecah beratus juta RM wang anda (dari cukai yang anda sumbangkan).

Sumber foto dan artikel penuh boleh anda baca di sini: Malaysia terkeluar dari senarai 400 universiti terbaik

azlan

No comments: