Thursday 13 October 2011

Sifir - "PAS ganti UMNO"

Inilah bulan yang saya rasakan saya paling sibuk. 

Sibuk dengan menampakkan hasil-lah hendaknya. 

Sambil-sambil menyemak formula dan statistik sebentar tadi, terlintas di kepala ini perkara berikut, yang ingin dikongsikan dengan para pembaca semua.

Ianya tentang "sifir mudah - PAS ganti UMNO", saya kembangkan dari program atau gerak saraf yang ampuh dari PAS bagi menghadapi strategi perang saraf UMNO. Dan apa yang dihasratkan oleh pihak PAS adalah nyata jika anda faham maksud nama program itu sendiri, maka tidak perlulah saya ulas panjang.

Yang saya nak kongsikan dengan para pembaca adalah sifir "mudah" berikut:

----------------------

Al-kisah 1

1) Melayu + Islam (BN)  =   UMNO
2) Melayu + Islam (PR)  =   PAS


UMNO   =   PAS   =   Melayu + Islam   
[juga dikatakan sebagai "asas penyatuan"]

----------------------

Al-kisah 2

1) UMNO   =   Perdana Menteri Malaysia
2) PAS ganti UMNO

UMNO   =   Perdana Menteri Malaysia
PAS        =   ganti UMNO

= PAS   =   "ganti" Perdana Menteri Malaysia
[juga dikatakan sebagai "asas penggantian"]
----------------------

Maka di sini, timbullah persoalan berikut (Big Q):

"Siapa calon PAS untuk jadi PM Malaysia?"

(nota 1: Saya bertanya dari konteks Nasional/Malaysia (yang berbilang kaum dan agama), BUKAN dari konteks Negeri Kelantan, Kedah, Terengganu mahupun Perak. Tidak juga dari konteks calon yang hanya diterima di kalangan penyokong PAS)

(nota 2: Ketua Pembangkang, DS Anwar Ibrahim tidak dikira sebagai calon DARI Pas. Harap maklum).

Sebagai penutup: Ada sesiapa dari kalangan pembaca blog ini yang boleh bantu saya dengan menyebutkan hatta 1 nama yang berpotensi DARI Pas (yang boleh diterima  rakyat satu Malaysia), untuk dicalonkan sebagai Perdana Menteri Malaysia andainya Pakatan menang besar selepas PRU-13 nanti? 

No comments: