Saturday 1 October 2011

Berhujung Minggu


Alhamdulillah, Rabu-Khamis-Jumaat & Sabtu cuaca begitu baik. Cerah, panas dan berangin. Suhu pula berlegar di sekitar 25-27 degree. Makcik orang puteh yang saya temui menggelarkan hari cerah di dalam musim luruh ini sebagai fenomena 'Indian Summer'. 

Bukan sahaja orang menjadi pening, malah pokok-pokok yang sedang luruh daunnya juga barangkali pening semacam musim panas masih belum berakhir....

Seperti biasa, jika ada saja hari yang cuacanya baik, kami akan keluar rumah, sambil membawa Mawaddah berjalan dan bermain di taman.

Ibu....nak main situ?

 Main dalam tu rupenye....

 Berlari dan berlari, sampai mengah dan batuk-batuk

 Inilah pokoknye....diikat menjadi bentuk 'Iglu'


Di rumah juga bukan sedikit bersepahnya, tetapi lazimlah bagi keluarga yang memiliki anak seusia Mawaddah, mana ada yang rumahnya kemas dari pagi sampai ke petang.

Cuma yang melegakan saya ialah Mawaddah tidak banyak 'songel' kerana apa jua yang berkaitan dengan 'Mickey Mouse' dia akan suka dan akan main (tengok TV, dengar lagu) walaupun itulah mainan yang ada dan ianya diulang berkali-kali.


Dari satu segi, dapatlah saya dan isteri buat kerja kami di kala dia leka dengan mainan kesukaannya itu.

 Hello Pete! Says Daisy...

 You want some more?...ha..ha?


 This one, Ayah!


Jualan gudang Le Creuset

Pagi tadi kami ke depot Royal Mail untuk mengambil parcel dan kemudian, meneruskan perjalanan ke Andover (kira-kira 1 jam dari Oxford) kerana ingin merasa pengalaman menyerbu ke jualan gudang - Le Creuset.



Kami tiba awal dan di sana bertemulah dengan beberapa sahabat sekampung (nama dirahsiakan). Sebelum itu kami ingin ucapkan terima kasih kepada sahabat di atas info dan kopun untuk jualan gudang ini.

Sekalipun agak lama tinggal di sini, inilah pertama kali saya merasai pengalaman menyerbu jualan murah. 

Minggu lepas, sekalipun gedung pakaian 'Next' (dekat juga dengan rumah) mengadakan jualan separuh harga untuk semua barang, pun saya tidak berminat untuk keluar awal pagi dan beratur menunggu kedai buka. 

Sebaliknya saya ke Tesco membeli barang dapur, yang berjiran sahaja dengan 'Next'.

Disebabkan kami tiba agak awal, makanya kenalah beratur di luar sementara menunggu pintu gudang dibuka. Tetapi bagusnya semua orang tertib, dan beratur dengan sabar.

Waktu masuk pun sama, tidak berebut dan semuanya terkawal. Sayangnya saya tertinggal telefon di dalam kereta, kalau tidak bolehlah saya kongsikan foto betapa ramainya orang dan betapa panjangnya barisan dan situasi di dalam gudang Le Creuset itu.

 Barang kami yang itu je, selebihnya mengambil pesanan orang...

Harga biasa tanpa diskaun untuk casserole saiz 28cm ini adalah £155.00 (tengok sini)



3 pot mini ini pula ditawarkan pada harga £5.00 berbanding harga biasa tanpa diskaun £35.00 (anda jimat 85%)


Di sana, kami hanya membeli 'cast iron casseroles' kerana Le Creuset memang terkenal dengan produk itu. Tetapi produk lain seperti kuali juga turut dijual (namun ia tidak menarik minat kami).

Keseluruhannya, pengalaman hari ini memang menarik perhatian saya yang pertama kali "nak merasa" (patutlah orang sanggup pasang khemah jika ada jualan murah, sebab memang berbaloi). 

Makcik yang beratur di belakang saya pun cakap memang untung (kami bersembang sementara menunggu gudang dibuka).

Dia orang Andover (tinggal 10 minit dari situ) dan tahun lepas dia datang memborong barang Le Creuset sebanyak £300.00, tetapi jika membeli barang yang sama di kedai jumlahnya menjadi £750.00 (jadinya dia telah jimat £450.00 hasil datang awal dan sabar beratur panjang...) Masih begitu berbaloi kan?

Setakat itu sahaja kisah hujung minggu kali ini.

Bye-Bye!

No comments: