Thursday 26 May 2011

Mujurlah 'enta' dah jelaskan dulu...

Apa kes ni? Tengok video pendek ini terlebih dahulu (1 minit+ sahaja).


Sudah agak lama ingin saya ulas perkara yang sama, tetapi kini tidak payah lagi kerana Pak Syeikh telah menjelaskannya terlebih dahulu.

Sindiran yang beliau lontarkan adalah pedas dan bernas, tetapi tidaklah kasar.

(kalau ada yang terasa hati tu, maknanya dia berfikir...emm, mungkinkah begitu?...emm, nah!)

Point beliau yang saya setuju adalah pabila beliau berkata; di negara barat (kita ambil UK sebagai contoh), tidak digunakan istilah "wang kerajaan", baik semasa kempen pilihanraya atau di luar suasana kempen.

Yang digunakan oleh kerajaan, dan dilapor di TV dan ditulis di akhbar-akhbar adalah "wang pembayar cukai".

(secara halusnya, apa jua pengumuman seperti janji projek pembangunan yang berjuta-juta RM. Ia datang daripada wang anda, melalui cukai yang anda bayar, bukan duit sendiri yang dikeluarkan dari poket orang/pihak yang buat pengumuman tersebut).

Orang Malaysia ni baik-baik belaka kerana kurang mempersoalkan bagaimana wang anda diurus dan dibelanjakan (adakah secara berhemat atau sebaliknya).

Kalau di negara maju, UK-lah contohnya, pembayar cukainya lebih kritikal/prihatin dengan menyemak tindakan-tindakan kerajaan yang membelanjakan wang mereka seperti:

- Wang pembayar cukai yang digunakan untuk "bail-out" institusi-institusi perbankan (seperti Northern Rock, etc) semasa krisis kewangan.

- Wang pembayar cukai yang telah diberatkan untuk ketenteraan (seperti pembinaan kapal perang baharu yang menelan belanja sehingga GBP 8billion) 

- dan pelbagai lagi.

No comments: