Tuesday 10 May 2011

Buku bulan ini: Community development through tourism

Buku
Kali ini saya ingin memperkenalkan satu buku karya Beeton, S. (2006) berjudul "Community Development through Tourism", terbitan LandLinks Press.

Yang menariknya buku ini, ia mengetengahkan perbincangan dan perkembangan teori komuniti (community), komuniti desa (rural community) dan teori-teori pelancongan (tourism theories) --> bagaimana hubungan antara ketiganya membawa kepada pembangunan komuniti desa melalui pendekatan pelancongan.

Satu bab pada buku ini turut mengupas dan membicarakan kritik-kritik berkait dengan pelancongan dan pandangan komuniti berkaitan pelancongan --> boleh bantu para penyelidik dan pengkaji pelancongan dan pelajar kursus pelancongan dari segi memahami permasalahan dalam hubungan di antara pelancongan dengan komuniti, dan tidak hanya melihat aspek yang "positif semata".

Saya telah hampir selesai review buku ini, sayangnya tahun ia diterbitkan sudah agak "lama" (5 tahun umur literatur) tetapi terdapat banyak input penting yang dikupas.

Kepada yang berminat, salah satu pilihan yang ada (a.k.a kedai buku online saya) adalah di Amazon.



Info tambahan yang tidak berkaitan:

Beberapa hari lepas sewaktu berkunjung ke Tesco, terpandang di rak keju/mentega satu produk baru iaitu "mentega bermadu" (honey spread). 

Terus teringat masa kecil-kecil di kampung dahulu, kami adik beradik suka makan roti sapu marjerin / mentega "Planta" dan lepas tu tabur gula kat atas marjerin tu dan kapit.

Saya pun belilah satu sebagai tanda nak cuba. Ketika cuaca agak baik hari esoknya, duduk minum di luar, pekena "honey spread" memang sedap, rasa mentega dan madu, dan ia cepat cair seperti makan aiskrim roti.

Harga? GBP1.

Low-fat Irish butter

1 comment:

aku nak jadi fotografer!!! said...

assalamualaikum dr saya sangat berminat dengan buku ni.. tapi tak tahu mana nak dapatkan dimana. belah saya tahu dimana dr dapatkan buku ni?