Thursday 15 July 2010

Harga barang naik: bagi jelas yang betul-betul jelas buat rakyat (dan pembayar cukai)

Malam ini (15 Julai) waktu Malaysia, harga beberapa harga barang bersubsidi akan dinaikkan - Petrol, Diesel, Gula dan Gas LPG.

Menurut sumber (klik), Perdana Menteri telah memberikan alasan mengapa kenaikan harga produk-produk ini wajar (dan telah diwajarkan):

ALASAN 1:
Pertama, kesemua subsidi ini tidak menepati sasaran – ia memberi faedah juga kepada pihak yang tidak layak, iaitu warga asing dan rakyat yang berpendapatan tinggi yakni mereka yang mampu untuk membayar petrol tanpa subsidi. Fokus kita sepatutnya ialah bagi membantu golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana bukan mereka yang memandu kereta import yang mewah. Subsidi gula yang berlebihan pula memberi faedah kepada industri-industri dan bukannya keluarga. Hampir dua kali ganda subsidi gula ini digunakan oleh sektor perniagaan berbanding isi rumah.


(Sekurang-kurangnya sebelum ini golongan yang wajar dibantu masih dapat 'merasa' kesan subsidi itu. Apa sudah jadi sekarang? Golongan yang patut dibantu telah tidak dibantu, dan yang tak patut dibantu hanya terasa 'geli-geli' sahaja)

(Bukan saya sahaja, rasanya ramai sudah tahu bahawa nak selesaikan isu ini adalah mudah sahaja - strukturkan semula cukai pendapatan / income tax. Yang berpendapatan tinggi, perlulah bersedia membayar income tax lebih tinggi, berbanding mereka yang berpendapatan sederhana. Mungkin juga penstrukturan ini telah dibuat kerajaan, tetapi seperti biasa, penguatkuasaannya sahaja belum menampakkan keberkesanannya. LHDN perlu diperkasa untuk 'mengejar' orang-orang kaya yang berterusan 'lari' daripada membayar income tax ini)

ALASAN 2:
Kedua, barangan yang bersubsidi tinggi selalunya membawa kepada aktiviti penyeludupan kerana pemberian subsidi telah menjadikan barangan ini paling murah di rantau ini. Pada tahun 2009 sahaja, ramai penyeludup telah ditangkap ketika cuba membawa keluar lebih 200 tan metrik gula. Sebenarnya, jumlah yang tidak dapat ditangkap kerana penyeludupan ini adalah lebih besar. Diesel terus diseludup dan dijual secara haram di negara jiran. Pihak berkuasa telah meningkatkan pengawalan untuk menghalang penyeludupan, tetapi selagi adanya perbezaan harga yang besar, penyeludup akan terus dengan kegiatan haram ini.


(Alasan penyeludupan ini ada logiknya. Mungkin selepas ini kerajaan bolehlah mengurangkan secara signifikan kakitangan penguatkuasa di pintu-pintu sempadan, menutup pejabat/pusat operasi dan seterusnya menjimatkan kantung kerajaan dengan tidak lagi membayar elaum kerja lebih masa kepada kakitangan yang berkawal di pintu-pintu sempadan dan stesen-stesen minyak berhampiran sempadan).

(Namun, dapatkah kerajaan memberikan jaminan yang selepas ini tiada lagi kegiatan penyeludupan di sempadan negara? Atau jika ianya berterusan, kerajaan akan berpanjangan menaikkan harga gula dan bahan api sehingga melebihi harga di Siam/Thailand?)

ALASAN 3:
Ketiga, kita perlu menukar cara kita menggunakan bahan bakar dan gula. Penggunaan bahan bakar yang berlebihan akan mengurangkan sumber negara dengan cepat dan tidak menyumbang kepada usaha kita melindungi alam sekitar. Dengan 40 peratus rakyat Malaysia yang berlebihan berat badan atau obes – dan peningkatan jumlah penghidap diabetes – kita perlu menangani apa yang dilihat sebagai satu isu kesihatan. Mengurangkan penggunaan gula di kalangan anak-anak khususnya, adalah langkah yang tepat.


(Apa pilihan yang diberi kepada kita? - Adakah kerajaan mewujudkan skim/galakan/insentif untuk rakyat beralih mod pengangkutan mereka daripada naik kenderaan persendirian kepada sistem pengangkutan awam (yang efisyen & menepati waktu?), atau subsidi cukai jalan kepada pengguna kenderaan dengan 'green engine'?, atau rebet khas (tiket) buat pelajar sekolah, penuntut IPT, orang kurang upaya dan warga emas? Apa pilihan kita?)

(Gula, mengapa hendak mendidik dengan cara menambah beban? Sudah habis ikhtiarkah kita untuk mendidik hati-hati nurani masyarakat Malaysia ke arah gaya hidup yang sihat melalui kempen-kempen bersepadu kementerian berkaitan dengan hospital, penggiat masyarakat dan wakil penduduk? Apakah ada bukti kukuh bagi menyokong andaian - dengan menaikkan harga gula (sama macam naik harga rokok dan arak), masyarakat akan kurangkan pengambilan gula? (sama seperti kes rokok dan arak?))

Kesan:

Rasanya, golongan yang paling terkesan daripada tindakan kerajaan ini adalah Orang Melayu juga yang membentuk majoriti kumpulan kelas (berpendapatan) sederhana di negara ini.

Sudah nasib Melayu, selepas 50 tahun mengecap nikmat merdeka, masih di kedudukan yang sama. Bezanya, datuk nenek kita dulu susah sebab kekangan / dasar penjajah. Selepas penjajah dihalau dan negara ditadbir oleh 'orang kita' sendiripun, nasib Melayu masih begitu.

Itu hal hapus subsidi, dengan harapan penjimatan tersebut akan menambah pendapatan kerajaan dan seterusnya akan disalurkan kembali untuk 'memperkayakan' rakyat dengan penyediaan projek-projek pembangunan. Namun, apakah ada jaminan yang ianya tidak akan bertukar menjadi salah satu lagi 'skim' untuk 'memperkayakan' sesetengah golongan?

Sekadar melontarkan pandangan. Wassalam

No comments: