Tuesday 13 July 2010

Buku 1sen & galakan membaca novel 'English'

Buku 1sen

Semalam, sewaktu melayari internet, saya sempat menjengah Amazon.co.uk melihat kalau-kalau ada tawaran mahupun jualan murah.

Sebagaimana lazim, 'Department' jam tangan akan saya layari terlebih dahulu, sebelum menjengah 'Department' yang lainnya.

Rezeki murah, terjumpa beberapa buah buku rujukan mengenai topik penyelidikan yang sedang saya jalankan, pada harga pelajar mampu beli iaitu 1sen.

Ianya buku baru, malah ada yang seperti baru (bakal pembeli boleh melihat rating yang diberi sebelum membuat sebarang keputusan).

Saya selalu juga membeli buku dari Amazon, tetapi inilah kali pertama menempah beberapa buku 1sen ini. Betul ke harganya 1sen? Atau kedai buku yang tersalah taip harga? Curiga juga...

Tempah semalam, pagi tadi salah satu bungkusannya selamat saya terima. Masih dalam plastik yang belum diusik, dan resitnya?

1sen, tanpa termasuk kos pembungkusan dan pos.

Buku ini agak 'lama' (2002), tapi isinya masih releven

Ini resitnya, memang tak tipu

Kualiti buku pun bagus, ini yang semangat nak menconteng nih!

Novel English

Saya merupakan seorang yang 'mengarut' daya imaginasinya. Sesuai dengan sindrom ini, saya menggemari bahan bacaan yang menawarkan pelbagai mod bantuan seperti gambar, rajah, jadual dan sebagainya (visual).

Justeru, saya telah terlalu lama terbiasa dengan komik, majalah lawak jenaka, manga, majalah sukan, akhbar tabloid, majalah sains dan apa jua bahan bacaan yang menyertakan banyak gambar dan rajah.

Suasana saya membesar, belajar dan bergaul juga banyak berkait dengan "dari mana saya datang". Bahasa saya bertutur dan buku yang saya baca kebanyakkannya di dalam bahasa Malaysia (BM).

Begitu terbiasa dengan BM, penguasaan bahasa Inggeris saya hanyalah 'cukup makan' - cukuplah untuk nak lepas ujian bahasa Inggeris bagi bolehkan saya datang ke UK ini.

Namun, setelah di sini, mahu tidak mahu saya perlu 'menginggeriskan' percakapan dan penulisan demi survival.

Bagaimana untuk saya mendidik diri, ubah mentaliti yang tegar dengan BM ini kepada BI? Alhamdulillah, berkat dorongan dan sokongan isteri, saya disarankan untuk berjinak-jinak membaca novel 'English'.

Huh! Bukan main berkobar-kobar lagi semangat saya nak perbaiki English saya. Menjengahlah saya ke WHSmith, kebetulan ada jualan buku novel.

Membelilah saya akan buku penyiasatan bertajuk "Written in Bones", yang bukan sahaja tebal, malah saiz tulisannya juga kecil/'haliuh'.

Hasilnya, hanya selesai Bab 1, saya dah lupa di mana letaknya buku itu. Langsung saya tak jengok apa kesudahan kes yang disiasat oleh si penyiasat tadi.

Agak lama tinggalkan novel, saya kembali dengan pembacaan buku-buku akademik yang membosankan, tetapi perlu juga ditelaah.

Saya sekali lagi disaran oleh isteri untuk mencuba novel yang mudah dan sesuai untuk 'beginner'/orang yang baru nak mula.

Dan nampaknya, novel yang sesuai dengan tahap "beginner" seperti saya ini adalah novel-novel oleh (mendiang) Sidney Sheldon (SS), yang beberapa biji daripadanya kami beli sewaktu berkunjung ke carboot tahun lepas.

Saya seperti biasa, sedikit skeptikal dengan novel-novel yang tiada visual ni, ditambah pula pengalaman lepas yang kurang enak.

Namun, setelah memegang novel pertama Sidney yang saya baca "The Best Laid Plans" - sampai sukar diletak, akhirnya saya akui yang membaca novel English ini tidaklah teruk sangat (not too bad at all!).

Akhirnya berbelas buku beliau telah saya kumpul dan baca kesemuanya. Hanya tinggal 1 judul lagi belum saya ketemu iaitu "A Stranger in the Mirror". Masih mencari, namun belum berjumpa.

Hari Sabtu (3-4 hari lepas) selepas menghantar Mr VW, saya ke kedai buku dan terjumpa satu lagi karya SS bertajuk "The Sky is Falling". Setebal 300+ muka surat, saya mula hari Ahad dan pagi Isnin sudah 'khatam'.

Bahasa dan olahan cerita cukup menarik dan mudah dihadam terutama oleh 'beginner' seperti saya. Nak letak sekejap pun ralat.

Makanya, daripada apa yang saya alami, ingin saya kongsikan dengan adik-adik di luar sana, yang mungkin membesar dalam persekitaran BM seperti saya, agar tidak berat hati untuk berjinak-jinak dengan bahan bacaan dalam bahasa Inggeris.

Jika tanya saya, saya berani sarankan kesemua judul novel SS ini kepada anda yang berminat untuk membaca novel English ini.

Saya sendiri rasa tidak rugi malah ia telah menukar persepsi saya terhadap novel English yang selama ini saya yakin membosankan, kurang daya imaginatif disebabkan tiada visual, rajah dan gambar, tidak sebagaimana komik, manga mahupun majalah hiburan!

Jika terjumpa novel seperti ini, hal wang janganlah begitu berkira

Nota pengarang di akhir novel ini - saya tidak ingin ulas kerana ada perkataan yang sensitif...emm al-maklumlah kan?

Senarai judul novel-novel SS

Ini permulaan ceritanya...lelong apa tu, bang?

Apapun, bacaan novel perlulah diseimbangkan dengan bacaan ilmiah yang berkaitan dengan minat dan bidang kepakaran anda.

Memandangkan saya sudah 'terjerumus' ke lembah kemapanan/pembangunan mapan/pembangunan ini, beberapa bacaan berguna juga ingin saya sarankan buat anda yang berminat.

Penuntut jurusan Perancangan Bandar & Wilayah, pensyarah, penyelidik, pegawai, mahupun orang awam yang berminat boleh mencari dan membacanya.

Perlu 2 sisi, pembangunan mapan kita nak tahu dan yang 'tidak mapan' pun kita perlu tahu

Buku ini pun menarik untuk dibaca, idea-idea pembangunan

Rajin-rajinlah membaca. Surah pertama daripada Al-Quran yang Allah turunkan kepada Muhammad SAW yang kita cintai juga berkehendakkan kita membaca - "bacalah"!

Wassalam.

No comments: