Thursday 15 July 2010

Melayu, bersatu?

Sekarang ini begitu ramai orang (Melayu) bercakap mengenai 'Melayu perlu bersatu'. Akhbar kerajaan (akhbar 'organ' pembangkang kecuali Harakah semua telah dihentikan penerbitan), laman web dan para bloggers riuh membentang, mengupas dan memperdebatkan cadangan agar orang-orang Melayu di bawah dua panji politik iaitu UMNO dan PAS bersatu, demi survival orang Melayu (dan Islam) di Malaysia ini.

Sebagai seseorang yang bukan pandai ilmu dan seni politik ini, saya masih belum jelas akan maksud sebenar 'penyatuan' Orang Melayu sebagaimana yang hangat diperkatakan kini.

Agar lebih nampak jelas mengenai kekeliruan saya ini, boleh dirujuk dua rajah yang saya sertakan seperti di bawah.

Macam ini, kah?

Atau macam ini?

------------------------
PILIHAN 1

- nampak ideal, tetapi retoriknya juga banyak. Jalannya tampak lebih sukar memandangkan sifat manusia itu yang 'perlukan alternatif/pilihan'. Jika UMNO dan PAS bersatu, akan timbul kemungkinan berlaku perpecahan (atau di dalam bahasa orang politik, serpihan, ada yang akan keluar gabungan dan menubuhkan parti baru - ini biasa).

- Manusia perlukan alternatif/pilihan sebagai contoh, jika parti A tidak lagi mengamalkan pemberian komisen bagi projek-projek pembangunan, tentunya seseorang itu mahu berhijrah ke parti lain (parti B, C, etc), yang boleh menawarkan apa yang si polan tersebut kehendaki.

PILIHAN 2

- nampak kompleks, tetapi boleh direalisasikan. Boleh lihat contohnya di beberapa kampung seperti di Kuala Medang, Pahang dan Telok Ketapang, Kuala Terengganu. Orang Melayu tidak kira apa ideologi politik yang diikuti boleh 'bermuafakat', duduk semeja memerah idea dan bekerjasama di dalam apa jua perkara yang melibatkan kepentingan / perjuangan bersama, demi manfaat bersama.
------------------------

Kampung saya sendiripun masih belum mencapai 'penyatuan Melayu' hingga ke tahap ini, tetapi harapnya akan bergerak ke arah tersebut. Kita nak orang Melayu boleh bersama bergotong-royong tanpa menaikkan sepanduk / kain rentang siapa yang taja aktiviti itu, nak orang Melayu bersolat jemaah (bukan solat Jumaat sahaja) di Masjid, nak orang Melayu menolak perbezaan fahaman politik dalam berhubungan dan berurus-niaga sesama mereka. Bukannya orang PAS hanya beli barang di kedai orang PAS dan begitulah sebaliknya.

Jika pada skala yang kecil inipun kita masih belum mampu nak bersatu, buang masa sahaja bercakap mengenai penyatuan di peringkat yang lebih tinggi.

No comments: