Wednesday 31 March 2010

Kan dah kena londeh...

APCO

Kepada anda yang berminat untuk membaca pendedahan ketua pembangkang mengenai APCO dengan 'panjang lebar' silalah klik di (sini-tranungkite) dan (sini-harakahdaily).

Namun, bukannya isu APCO, mahupun benar/tidak benar APCO berperanan di dalam membentuk konsep 1Malaysia yang ingin saya panjangkan di sini.

Artikel ini lebih berminat untuk mengupas perihal 'politik londeh-melondeh' yang saban hari menjadi sajian 'sarapan pagi' rakyat 1Malaysia.

Masihkah anda ingat serangan 'kamikaze' yang dilancarkan oleh YBebas Zahrain terhadap PKR dan Anwar baru-baru ini?

Bukan terduduk Anwar dengan pembongkaran projek 16 Sept yang tidak menjadi ini, malah sampaikan beliau angkat kaki keluar dewan.

Saya juga telah menulis berkenaan perkara ini (serang balas) dalam posting yang terdahulu.

Kini, Anwar kembali menggamatkan Dewan, bukan dengan serangan terhadap Zahrain, tetapi terhadap 1Malaysia (skala besar sikit).

Sekali lagi, kita rakyat 'bersarapan pagi' dengan menatap isu-isu hangat sebegini di akhbar dan blog.

Itu hari hang londeh aku, ini hari aku londeh hang

Sekarang banyak pihak yang terlondeh. Kalau yang disebut oleh Anwar tu orang macam Zahrain, mungkin tidaklah bergoncang sangat Dewan.

Tapi setelah wujud kecenderungan yang mengaitkan Kepala Negara dan besar kemungkinan wujud kerjasama dengan Israel/Yahudi laknatullah, ini telah menjadi isu sensitif yang lebih besar lagi.

Cumanya, berapa lama Dewan dan rakyat akan 'geger' dengan isu ini, tidaklah sesiapa dapat tahu.

Samalah juganya hal dengan skandal PKFZ dan lain-lain - seperti datang dan pergi. Tambahan pula, orang seperti Tee Keat pun sekarang telah 'turun takhta'.

Soi Lek boleh pergi jauh

Sebagai penutup dan renungan bersama, kita lihat kes D.S. Dr Chua Soi Lek.

Berbeza dengan orang Melayu kita. Apabila Melayu sama Melayu kena londeh, dua-dua telanjang dan hilang segalanya.

Tapi apabila Soi Lek kena 'londeh', dia diangkat menjadi Presiden!

Saya nampak keupayaan Soi Lek untuk mara seperti sukar disekat memandangkan sokongan yang agak baik oleh perwakilan MCA - biarpun tidak 'solid' jika mengambilkira gabungan undi Ka Ting dan Tee Keat tempoh hari.

Kini, ramai yang ingin melihat tindakan PM kita, adakah beliau akan kembali menyenaraikan Soi Lek ke dalam barisan kabinet? - Jika ianya berlaku, apakah pula justifikasi untuk tidak menyenaraikan Encik KJ kita tempoh hari, setelah menang Ketua Pemuda?

Saya fikir PM cukup berpengalaman dan beliau mampu untuk memberikan keputusan yang 'wajar' mengenai perkara ini.

Soi Lek...Soi Lek...

No comments: