Thursday 5 March 2009

C.Just

Congo for Justice (C.Just)

Saya baru sahaja pulang dari menghadiri satu pembentangan/ceramah yang disampaikan oleh rakan berbangsa Congolese tentang krisis kemanusiaan dan perkembangan terkini di Congo.

Beliau merupakan seorang Reverent (gelaran orang alim bagi Kristian), peguam dan pendakwaraya (memiliki pejabat guaman, tetapi telah musnah dibom tentera semasa krisis November 2008, begitu juga kediaman beliau yang turut musnah dibom), elected-MP dan calon bagi kerusi Presiden Congo.

Kini beliau berada di UK di atas kapasiti Political Asylum (pelarian politik) dan tidak dibenarkan pulang ke Congo yang masih bergolak. Waktu ini digunakan beliau untuk menyambung pelajaran dan kini beliau mendaftar bagi program PhD dalam Undang-Undang.

Beliau cuba berjuang dari luar dengan membawa komuniti antarabangsa agar mengutuk dan membantu menamatkan kegilaan di Congo, memastikan sistem demokrasi ditempatkan kembali, untuk membawa keadilan (justice), dan dari itu diharap akan terbitnya keamanan (peace) kepada Congo dan rakyatnya.

Bring the truth to the light

Beliau memulakan pembentangan dengan menghuraikan krisis di Congo dari aspek sejarah yang panjang.

Bermula dengan bagaimana kuasa-kuasa besar dunia telah membahagi-bahagikan Congo kepada beberapa wilayah demi mengaut hasil buminya yang pelbagai itu.

Empat kuasa besar yang berpengaruh kepada krisis yang sedang berlaku di sana sekarang adalah Amerika, UK, Peranchis dan 'jin belaan' iaitu Belgium. Kini muncul satu lagi kuasa penekan yang secara tidak langsung iaitu China (yang buat perjanjian perniagaan berat sebelah dengan kerajaan Congo).

Menurut kata kawan tu lagi, salah seorang presiden yang sanggup bertegas untuk membataskan campurtangan kuasa barat di dalam negaranya ialah Presiden Lulumba (cari foto dia dalam Google).

Lulumba tegas menolak campurtangan asing di dalam geo-politik Congo dan cuba menguasai sistem pentadbiran. Tindakan tegas dan berani beliau untuk membela dan memastikan kekayaan hasil bumi negaranya digunakan untuk rakyatnya, jelas tidak disenangi barat. Barat melabelkan beliau sebagai 'mad dog'.

Lantas, barat menggunakan 'jin belaannya' iaitu penjajah Belgium untuk menangkap Lulumba. Beliau telah dipenjarakan, dan kemudian dibunuh dengan anggota badannya dikerat dan dibuang ke dalam asid. Saya dan seluruh hadirian hari itu bagaikan tidak percaya dengan hukuman yang dikenakan kepada pemimpin negara itu!

Selepas tumbangnya Lulumba, Congo melantik presiden baru yang digelar 'dog' oleh sahabat itu, yang berfungsi untuk menurut sahaja telunjuk kuasa asing.

Dari itu juga bermulanya kemasukan atau pencerobohan tentera dari negara jiran iaitu Rwanda dan Burundi, di mana mereka telah masuk dan menetap di wilayah Congo. Mereka dengan cepat terus menakluk kawasan-kawasan utama yang kaya dengan galian dan enggan keluar dari Congo.

5 kekayaan

Benua Afrika jika dilihat adalah berbentuk seperti PISTOL, dan Congo merupakan PEMICUNYA. Justeru, menguasai dan melemahkan Afrika, adalah dengan menguasai dan melemahkan Congo.

Mengapa Congo begitu digilai kuasa-kuasa besar ini? Ini kerana terdapat 5 galian penting yang boleh menjadikan pencurinya kaya-raya iaitu: koltan/coltan, emas, berlian, tembaga dan perak (?).

Namun dalam semua senarai itu, coltan merupakan buruan utama penjajah, mengapa?

Ini kerana coltan merupakan bahan asas bagi menghidupkan operasi kebanyakan barangan elektronik dalam abad ke-20 ini! (saya pun baru tahu hal ini).

Kawan itu berpesan, jika anak-anak anda sedang bermain PlayStation, pesan pada depa, itu hasil darah rakyat Congo. Begitu juga setiap kali anda menjawab telefon, ingatkan di telinga anda ada darah perjuangan rakyat Congo.

kena sambung lagi....


2 comments:

pawana said...

salam perkenalan,
seronok baca coretan dr.sepet..
saya salah seorang blogger jugak tapi x sehebat coretan dr. sepet hehehe...
semoga berbahagia dengan isteri dan anak tercinta!!

Dr. Sepet said...

terima kasih sebab menjengah ke blog saya. saya pun masih belajar untuk perbaiki cara penulisan.

semoga pawana juga akan menjadi blogger yang menyumbang kepada kebaikan ummat seluruhnya. Take care.