Thursday 5 March 2009

Apabila Membacanya...

Link di bawah adalah penulisan terkini Tun Mahathir tentang krisis ekonomi dan usaha 'bailout' oleh kerajaan UK bagi menyelamatkan bank serta lain-lain perusahaan kesan daripada krisis ekonomi yang kini melanda UK khususnya.

http://chedet.co.cc/chedetblog/2009/03/financial-crisis-and-bailouts.html

Para pembaca boleh bacanya sendiri. Saya juga ada menulis tentang hal ini bulan lepas, tetapi telah saya keluarkan dari blog ini. Ianya berkaitan perberhentian 850 pekerja kilang Mini di Cowley, Oxford, HBos menjangkakan kerugian operasi GBP10billion, pengangguran di Britain cecah 2 juta, British Works for British Workers etc.

Namun, apabila Tun sendiri turut mengulas topik yang sama, saya merasa seronok membacanya kerana ia dihuraikan dengan ringkas tapi padat dan gaya penulisannya yang memudahkan semua peringkat memahami isu yang dibawa beliau.

Jika Tun melemparkan perasaan sinikal terhadap usaha kerajaan Gordon Brown bertindak terhadap isu kemelesetan ekonomi ini, begitu jugalah ulasan saya sebelum ini terhadap CEO-CEO bank yang telah menerima berbilion wang pembayar cukai Britain tetapi tetap menjalankan urusan perniagaan yang merugikan.

"they actually criminals, who took our money (taxpayers money), used it for wrong investments, enjoy some of it for bonuses, but no legal action (court action) have been taken towards them. They just keep talking and defend themselves and at the end of the day, they escape just like that".

Selamat membaca.

No comments: