Friday 20 March 2009

Buat Ape Solat!

Jumaat semalam.

Saya dan ab.Din singgah solat Jumaat (naik kereta) di Masjid Manzil, Cowley sebelum meneruskan perjalanan kami ke pusat sauna selepas itu.

Alhamdulillah, selepas makan tengah hari, kami bertolak ke masjid dan tiba di sana dalam pukul 1.00petang dan mendapat parking di dalam kawasan masjid.

Alhadulillah, solat dan ibadah berjalan lancar dan disebabkan kami mengejar masa, sebaik saja selesai solat maka cepat-cepat keluar sebab kononnya nak berebut keluarkan kereta pula.

Tuuuu dia! punyelah tersumbat pintu masuk masjid. Siapalah yang parking melintang-lintang ni? Dahla datang lambat, block pulak pintu keluar masjid. Masuk nak cari pahala, tapi keluar buat dosa (sebab menghalang orang lain).

Cepat-cepat hidupkan kereta, angkat tangan dan masuk line. Tup-tup, ada pulak sebuah teksi parking kat tengah-tengah jalan dan tuannya belum sampai.

Maka berjajarlah panjangnya barisan kat belakang dia.

Lepas tu, oklah tuan teksi tu sampai (dengan muka Pakinya yang selamba) dan alihkan keretanya ke depan. Aiiikkk! datang pulak menyelit sebuah kereta dari tepi. Muka Paki, muka selamba, muka orang dunia ke-3...

Selit, cucuk dan masuk. Barisan tak juga bergerak-gerak. Dah 10minit sangkut.

Dan-dan, ada 2-3 lagi kereta cuba menyelit kat depan. Disebabkan kami cuba jadi civilized people (orang yang bertamadun), maka kami bagilah chance kat mereka tuh.

Yelah, mana tau mereka ada emergency ke, nak masuk office cepat ke, atau nak (@ dah) terkucil, siapa yang tau kan?

Selepas dekat 20minit sangkut, tak bergerak-gerak, tiba-tiba saja owner kereta kat belakang datang, try nak bukak pintu kereta saya tapi saya dah kunci, dia ketuk dan saya bukak tingkap.

Mula-mula dia cakap urdu, tapi what the h*ll, manalah kami berdua faham sebutir benda pun!

"don't give any chance, bumper to bumper. If you keep giving them chance (enter the line) we all gonna be here for whole day. They all don't know how to drive. They all drive like sh*t!"

Lebih kurang macam tulah ceramah dia pada kami.

Tadi masa kat dalam masjid, semua berakhlak mulia. Bila keluar saja, terus jadi singa!

Oklah, kami pun buat-buatla agresif sikit, saja nampakkan pada sahabat tu yang teguran dia, kita ambil kira.

Haaaa? tiba-tiba satu van Paki datang jauh dari barisan belakang terus himpit sebelah kereta kami. Pastu kawan Paki (penumpang) dia senyum-senyum kat kami. Saya hanya gelengkan kepala, nak marah pun rasa sayang kat pahala solat Jumaat tadi.

"alahai, buat apelah solat tadi, kalau keluar masjid je, terus buat dosa dan menyusahkan sesama muslim", keluh saya.

Tiba-tiba, owner kereta yang sound kami tadi, meluru ke van tu dan berbalah dengan pemandu dia. Oklah, Paki sama Paki! Kami cuba pasang telinga gak, drama free la katakan... tapi tak paham ape pun.

Driver tu cuba tutup pintu, tapi mamat yang marah tu halang dan goncang van dia. Kami terkedu jugak tengok "drama hari jumaat" tu.

Lepas tu, mamat yang marah tu bunyikan hon dan terus potong line dari sisi van tu pulak dan masuk kat depan kereta kami. Saya bagi tangan suruh dia masuk depan.

Kesian tengok. Yang datang jauh-jauh dan tinggalkan kerja sekejap untuk solat/ ibadah/ cari pahala, tup-tup end up dengan sumpah seranah, maki hamun orang lain yang dia susahkan.

Mujurlah sauna kami tu tak ke mana-mana, so lewat sikit pun tak pelah.

Pakcik van yang kena marah tu pulak terus slowkan usaha dia nak masuk line, mungkin tengah kira berapa baki pahala yang tinggal kot? Yelah, kalau pahala dah habis buat bayar dosa susahkan orang, buat ape solat kan?

Dalam 30 minit kemudian, kami selamat keluar dari Manzil Way dan bergerak ke sauna.

Nota:
Janganlah dibawa perangai dunia ke-3 ke sini. Saya sendiri susah-susah belajar untuk terapkan budaya baik/positif dunia maju untuk perbaiki diri. Anda orang Paki yang dah lama di sini, mengapa masih membudayakan sikap negara dunia ke-3 sehingga ke pintu rumah Allah?

sendiri mau ingatla...

No comments: