Saturday 14 March 2009

Pekerjaan Terbaru Saya

Dalam sibuk belajar, bantu isteri jaga anak dan bersama uruskan keluarga, saya sempat juga 'menghabiskan' masa dengan buat kerja baru...iaitu:

haa...inilah bendanya. Buku ni cukup menarik kerana memaparkan collectable items dan antik, lengkap dengan info asas untuk membantu pembaca yang berminat dengan subjek ini. Dan yang penting, ialah harga yang diletakkan untuk setiap item.

lihat saja harga untuk sebuah lori mainan Dinky, mencecah GBP18,000 (+-RM90,000).
Bayangkan, kalau lepas 'terbeli' lori kecik ni, balik rumah tengok anak tengah main-main dan gigit-gigit benda ni, menangis...

lori kecik pembawa kicap tomato ni pun boleh cecah harga GBP2,000 (+-RM10,000)!

ini pulak Troika item. Troika memang terkenal dengan barangan seramik (pasu, belanga etc) yang pelik-pelik. Tapi tengoklah harga yang ini, cecah GBP3,500 (+-RM17,500)!

yang ini pulak Clarice Cliff. Memang tersohor, juga dalam barangan seramik (pinggan mangkuk, pasu belanga etc). Saya cuba juga cari di kedai-kedai charity dan carboot, tapi memang benda ni berharga dan orang tak jual kat tempat-tempat lekeh camni. Lihat saja harga jag ni, mencecah GBP2,800 (+-RM14,000)!

ni satu lagi jag dari Clarice Cliff, busuk-busuk pun GBP800 (+-RM4000). Dah bayar dan dalam perjalanan ke kereta, kaki tersadung, jag pun jatuh dan berderai depan mata, menangis lagi...

duit lama, memang menjadi koleksi di dinding rumah kami. Tengok saja harga yang ini, boleh mencecah anggaran GBP9,000 (+-RM45,000)!

Biarpun saya tak berhajat untuk serius dalam mengumpulkan barangan antik ni, tapi dengan membaca buku tersebut dapat menambahkan ilmu dan pengetahuan umum.

Mungkin suatu hari, apabila berjalan-jalan di carboot/kedai antik/kedai charity, terpandang item2 yang semacam ni, tahulah saya yang ia berharga, dan mungkin berbaloi untuk dibeli!

Sekian dimaklumkan.

No comments: