Saturday 21 March 2009

Orang Berlumba Nak Jadi Baik

Apabila usia meningkat, ada masanya (duduk sorang-sorang) saya berfikir dan mengimbau kembali zaman bujang/muda-muda 4-5 tahun yang lepas, sewaktu belajar (sekolah dan universiti) dahulu.

Syukur, Alhamdulillah, dalam perjalanan hidup yang Allah tentukan ini, saya telah dipertemukan dan dibimbing oleh orang-orang yang berlumba-lumba untuk menjadi insan yang baik dan lebih baik.

Memang baik jadi orang penting
Tapi lebih penting jadi orang baik (Ismail Kamus)

Kalau ikut hati, memang nak ikut kawan-kawan yang hu..ha-hu..ha. Ada kawan yang dari pakai tudung, jadi buang tudung. Dari berkawan macam kawan-kawan, jadi kera sumbang sebab sibuk berpakwe, dari sama main bola dah jadi perokok tegar, etc.

Kadang-kala saya merasa pelik, mengenangkan mengapa dalam tuntutan agar kita berlumba-lumba untuk menjadi lebih baik (dengan perbaiki diri), ada pula sesetengahnya berlumba-lumba tinggalkan keistimewaan agama, tidak ambil cakne hal dosa-pahala dan jadi 'orang biasa'.

'orang biasa' yang tidak dipandang Allah di Mahsyar nanti. Allah tidak pernah memerlukan makhluk, sebaliknya makhluk (kitalah) yang memerlukan Allah.

Allah telah menjadikan kita sebagai 'kita' hari ini, bukannya percuma. Ada tugas, peranan dan tanggungjawab yang terpikul di bahu setiap kita.

Disebabkan kita dikurniakan dengan akal yang boleh berfikir (keistimewaan yang hanya dinikmati manusia), kita wajib gunakan untuk kebaikan, menimbang mana yang baik-buruk, dosa-pahala, benar-dusta, etc.

Tidakkah kita dapat bezakan perubahan diri kita dari baik kepada buruk? atau dari buruk kepada baik?

Tua di usia muda

Saya tak heran langsung kalau di UK ni remaja perempuan dia sibuk nak nampak tua, (matang?) biarpun umur baru nak masuk 16 tahun.

Ini kerana, bagi mereka "hidup ini adalah syurga mereka". Dan peluang yang sekali inilah perlu mereka mahu gunakan sepenuh mungkin untuk enjoy dan bergembira.

Maka, segala majalah hiburan dan rancangan hiburan di TV menjadi idola dan anutan mereka.

Mereka bersolek cara idola, mereka berpakaian pun cara idola.

Mereka tidak bercakap pasal dosa-pahala. Mereka tidak bercakap tentang nilai-budaya.

Mereka ingin nampak cantik dan dapat pakwe.

Tapi remaja kita

Tapi orang melayu kita masih percaya pada dosa-pahala, masih berpegang pada nilai-budaya.

Tanpa keduanya, samalah kita dengan mereka.

Makanya, dicelah kesibukan sesetengah kita untuk menjadi baik, mengapa ada sesetengah lagi yang berlumba-lumba dan berubah dari menjadi baik kepada tidak baik?

Apakah amaran Allah akan peritnya azab neraka itu suatu jenaka pada mereka?

Atau mereka telah cukup kuat dan yakin untuk mendepani balasan akibat melanggar perintahNya?

Berlumbalah

Saya pun bukanlah orang yang baik-sempurna dan tidaklah layak menasihati dan menginsafkan sesiapa.

Namun, saya juga punya beban tanggungjawab yang Allah beri, perlu dan wajib saya jalankan sebagai hambaNya.

Berlumbalah kita untuk menjadi muslim yang lebih baik. Jangan ambil langkah ke belakang, namun sentiasalah pandang ke belakang (lampau) untuk belajar darinya, agar langkah ke depan tidak sumbang lagi.

Sesungguhnya Islam itu diibaratkan sebagai "ia datang seorang diri, dan ia akan pulang seorang diri".

Agama Islam telah lengkap-sempurna, tinggal saja kita ambil ia dan jadikan sebagai cara hidup (ad-din). Mengapa diambil nilai dan pegangan selain darinya?

Dan jika kita rasa usaha dan amalan kita masih jauh, maka kejarlah Islam itu, sebelum ia pulang menemui Allah suatu hari nanti.

Kerana apabila tibanya hari itu, segala-galanya sudah tidak bermakna lagi.

No comments: