Monday 19 October 2009

Pendapat: Langkah terkebelakang

Kerajaan diminta benarkan syarikat rokok taja semula sukan bola sepak

19/10/2009 9:40pm

IPOH 19 Okt. — Kerajaan diminta mengkaji semula keputusan mengharamkan syarikat rokok daripada menaja aktiviti sukan dalam usaha menyemarak semula sukan bola sepak negara, kata Ahli Majlis Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar.

Beliau berkata, langkah drastik itu perlu diberikan pertimbangan bagi menyelamatkan persatuan-persatuan bola sepak negeri yang menghadapi masalah kewangan.

"Usaha membiayai pasukan bola sepak negeri melibatkan belanja yang besar dan sumber kewangan sememangnya membebankan kerana kutipan tiket tidak memadai, bukan semua pasukan dapat menarik peminat yang ramai, kalau menang ramailah peminat,” katanya kepada pemberita di sini hari ini. - Bernama

Sumber: rujuk sini

=========================

Komen ringkas:

1) Tanda paling besar dan paling nyata kegagalan kempen TAK NAK!

Hancur-berkecailah dan terbuang ke longkanglah segala peruntukkan berpuluh juta ringgit (duit rakyat) jika syarikat rokok kembali diberikan tempat di dalam dunia sukan tempatan.

Siapalah yang memilih pemimpin yang tergamak memperjudikan hal berkaitan asas kesihatan rakyat ini?

2) Matlamat tidak menghalalkan cara!

Ini kriteria asas yang wajib difahami setiap orang Islam. Saya telah menegur perkara ini sedaya yang mampu (di blog ini - harap dibaca dan difikir secara rasional oleh para pembaca). Dan moga saya terselamat daripada 'dipersoalkan kelak'.

Biarpun ianya masih dianggap 'permintaan awal' atau gesaan yang mungkin tidak akan ditunaikan kerajaan, namun dengan menyuarakan ia (nak kembalikan syarikat rokok) sahaja, telah mencerminkan kegagalan untuk memisahkan antara rokok - dengan - sukan.

"rokok - benci tapi rindu"

No comments: