Sunday, 11 October 2009

11/10/09

Hari ini Isa Samad menang di DUN Bagan Pinang

T.S. Isa Samad (dari parti UMNO-BN) telah diumumkan sebagai pemenang kerusi DUN Bagan Pinang setelah selesa menewaskan calon dari PAS dengan majoriti lebih besar iaitu 5435 undi (berbanding semasa PRU-12, sebanyak 2333 undi).

Sumber: foto

Kemenangan Isa yang telah saya jangkakan ini (lihat posting sebelum ini) nampaknya telah menyekat pesta kemenangan berterusan PR dalam beberapa siri dan kempen PRK sebelum ini.

Namun, kemenangan Isa melepasi 'hurdle' (halangan) terakhir untuk bergelar wakil rakyat dan ADUN boleh membawa pelbagai senario:

1) Kemungkinan selepas menjadi ADUN, Isa akan kembali mengatur langkah membina semula reputasi dan pengaruh beliau. Para pelobi, pendokong dan orang yang menyediakan dana dalam kempen Isa di Bagan Pinang ini pastinya mengharapkan 'sedikit' imbuhan sebagai balasan budi oleh Isa kepada mereka.

Justeru, langkah yang mungkin realistik adalah dengan membawa Isa kembali 'ke puncak' pentadbiran kerajaan negeri, bukan sebagai Exco, tetapi 'lebih dari itu'.

2) Port Dickson (PD) telah diikrarkan oleh BN akan dibangun menjadi 'Bandar Tentera Darat' (BTD). Dan projek sebegini pastinya membawa laba yang besar buat para kontraktor bukan bumiputra (yang mendapat tender Ali Baba oleh kontraktor bumiputra kelak).

Mahu tidak mahu, sebagai ADUN, Isa juga akan dapat menonjolkan imej beliau di mata masyarakat PD dan Negeri Sembilan keseluruhannya melalui pembinaan BTD ini.

Dan sepertimana yang lazimnya kita dengar, peruntukkan yang disalurkan untuk Kementerian Pertahanan saban tahun adalah antara yang tinggi sebagaimana peruntukan untuk Pelajaran dan Kesihatan. Maka, semakin lebarlah senyuman para kontraktor sekarang ini.

Janji BN untuk pembinaan BTD sukar atau tidak perlu jua mereka kotakan kerana rakyat telah melihat bilamana sahaja BN kalah di Manek Urai, penduduknya tetap menerima 'khabar' pembinaan jambatan baru, pembinaan pusat sukan dan pembesaran masjid.

Mujur juga dengan desakan untuk menang, janji sebesar pembinaan BTD ini dibuat mereka. Merasalah rakyat setempat akan impak sosio-ekonomi (yang positif harapnya) selepas ini.

Kami menerima kunjungan kawan lama

Hari semalam kami menerima kunjungan kawan lama dari Newcastle (Kamarudin + Eja + 2 girls) ke rumah kami di Oxford sini.

Dah besar anak-anak mereka. Semasa jumpa tahun lepas yang Angah tu baru sebulan usianya. Sekarang dua-dua boleh berlari.

Mereka sampai di rumah kami petang Sabtu dan bermalam, dan pagi ini (Ahad) bawa mereka ke carboot Kassam sebelum bertolak pulang ke Newcastle.

Hari semalam (Sabtu) rumah kami riuh dengan anak-anak kecil, semuanya baby girls. Kebetulan saya turut menjemput Ustaz ke rumah untuk makan dan sembang-sembang. Macam-macam yang 'disembangkan'.

Tengok Aufa juga sudah besar, pandai berjalan dan suka senyum kat orang. Sekali dengan Mawaddah, ada 4 baby girls.

Bergambar sebelum pulang ke Newcastle

Sukelah tu ada ramai kawan nak bermain...

Kamarudin dengan saya kenal sudah lama. Kami rakan serumah sewaktu sama-sama buat Master kat Johor dulu. Dia senior saya beberapa tahun dan Eja isterinya, rakan sekelas saya sewaktu buat Diploma dulu.

Pusing-pusing, situ jugalah. Dah jodoh.

Hari ini hari lahir saya

Hari ini juga adalah hari lahir saya yang ke 'sekian kalinya'. Nak potong pulut kuning kami tak pandai nak buat. Makanya, gantilah dengan kek.

Berseri kek ni macam birthday boy tu jugelah...huhu

Portion kecil ini diaorang pakat kongsi, aku nak makan yang banyak tu..

Mujur tak nampak tua lagi...hoho

Minggu ini aktiviti kami agak penuh. Sebenarnya, semangat untuk pulang ke Malaysia semakin membara (badan saja di sini, jiwa dah duduk baring kat bangsal bawah pokok jambu kat kampung)...

Apapun, sebarang kerja tertangguh di Sekolah perlu disiapkan, dilengkapkan dan dihantar. Kalau tidak teruk saya kena 'bambu' dengan John bila jumpe di KL nanti.

Wassalam.

5 comments:

Payche said...

Salam..

Thanx En. Syam...
Selamat kembali ke Malaysia 6t...

justmeadda said...

salam..
happy birthday long..
kek itu sgt menarik..
welcome back to M'sia..
me xcited nk dukung mawaddah comey tu...
kem slm kat k.huda=)

Saiful Kodi said...

Happy Burrfday...Burrghhh!!! Alhamdulillah (kenyang makan kek)

Dr. Sepet said...

Kek tu sedap, sebab tu sampai sekarang tak habis-habis makan lagi...

terima kasih semua.

p/s: payche: sama-sama

p/s: adda, terima kasih dah dekat nak balik dah pon. jumpe semua nanti.

p/s: saiful, ko bile nak datang hantar barang? kami balik minggu depan dah. jangan lambat.

umiZue said...

en hisyam.. happy birthday=)