Friday 9 October 2009

Berita dari kampung: Generasi pencuri

"Sa(m)pa(i) peta(i) 2 papan(g) pon(g) orang nok curi" - begitulah lebih kurang rungutan Ibu semasa saya menalefon beliau tadi pagi.

Orang kampung yang tanam buah naga kat Bukit Belia tu lagi kesian. Dah nak kutip buah dah esoknya, malam tu jugak 'terang-benderang' kena tuai si pencuri.

Pok Wei (Ismail) yang kebun sebelah tanah kita pun kesian. Macam tahun lepas juga, kali ini dekat 800 papan jugalah petai yang dia dok 'supervise' sehari-hari, lenyap dalam tempoh 1 malam saja.

Tambah sakit hati, si pencuri tu pulak 'rekrut' mak dan isteri dia untuk buat jualan petai dari rumah-ke-rumah.

Mak dia dapat jual sampai RM80.00 dan bini dia pulak dapat lebih kurang RM60.00.

Semasa 'roadshow' rumah ke rumah, terserempaklah Pok Wei (Ali Baba) dengan 'penyamun' anak-beranak ini. Katanya, petai ni semua laki dia panjat dari hutan, kat bukit sana.

"Tapi nampak macam petai aku je!" - sungut Ali Baba dalam hati. Cissss!

Bertanya saya - "nampak ke nak 'kait' (guna galah) 2 papan petai tu malam-malam hari? Ke mencuri waktu siang?

"Oooooo....galah dah takde, itu taktik tahun lepas. Tahun ini, pakai 'gandeng' (baling batang kayu) je" - jawab Ibu.

Haaiiii...kerana 2 papan petai.

Lalu saya sarankan supaya tahun depan Ibu 'tolong' sediakan galah, takpun tangga siap-siap kat tepi pangkal pokok petai tu. Senang sikit si penyamun tu nak gunakan.

Itu bab curi-mencuri. Eh, ada lagi...

Anak 'orang kaya' kat sebelah sana baru-baru ini kena tangkap Polis kerana mencuri kerbau 'ayah dia sendiri'.

Ayah dia memang semua orang kampung sedia tahu, memang banyak kerbau. Sampai nenek saya dok menyumpah tuan kerbau pun bodooo macam kerbau dia. Malam-malam datang ceroboh kebun sayur dia.

Dahlah rosakkan pagar, makan tanaman, lepas tu siap kencing dan berak! Bila pegi cakap dengan tuan dia, dia jawab - "bakpe mung dok pagar betul-betul". - Lembu punye tuan kerbau.

Mungkin tak tahan disumpah nenek saya dan nenek-nenek orang lain juga, akhirnya tuan kerbau yang lembu itu telah menghalau kerbau dia ke kawasan Felda. Jauh dari orang, dan luas sikit tanah untuk meragut.

Anak dia ni memang telah diketahui banyak kali buat 'transaksi' jualan kerbau haram ni (cuma ayah dia je tak tahu).

Hendak diuji Allah, satu hari tu dia bersama 2 pengikutnya telah 'mencopek' seekor kerbau ayah dia di ladang sawit. Setelah diikat, ditelefonnya tok peraih katanya dia nak jual 'kerbau dia'.

"Datangla, kita buat kira-kira" - kata orang tu.

Tapi peraih tu pun bukan bodoh macam dia dan kerbau dia. Dia datang bersama Tok-tok Polis. Petang itu, merasalah bermalam dalam 'gog' (Reban Polis/jel).

Hendak dijadikan cerita lagi, ayah dia datang jamin dia keluar jel. Tapi jamin 'anak bertuah' dia sorang jelah. Lagi 2 mangkok tu sekarang tengah tunggu bicara di mahkamah.

Anak-beranak yang pelik!

Bertanya saya beberapa nama budak muda yang lama 'melanjutkan pengajian' di luar kampung - ada yang buat PhD di penjara Marang, ada buat sabatikal (kena buang daerah) ke Selangor, ada yang akan tamatkan pengajian Post-Doc, etc.

"Haaa....budak tu dah tamat hukuman buang daerah, dah balik" - kata Ibu.

"Jadi orang ke tak, lepas dihukum tu?" - tanya saya.

"Hehe...dia tak keluar rumah hari siang, hanya keluar waktu malam je. Mulakan balik kerja lama dia" - jawab Ibu.

Ibu ada juga sebut beberapa nama orang muda yang lama tiada di kampung (ramai yang saya ingat-ingat lupa). Sayangnya semuanya membawa khabar yang negatif.

Ramai yang 'masuk dalam' di atas kesalahan mengedar ubat batuk, pil kuda dan buat air ketum. Dan tidak lupa ada yang dihukum sebab mencuri (motor Ibu saya kena curi malam raya - hahaha, good story, good time).

Kelakar gile kisah motor kena curi tu. Kami adik-beradik memang langsung tak perasan, hinggalah semua dah siap mandi dan pakai baju melayu untuk solat hari raya.

Turun tangga ke garaj nak ambik motor, tapi MANA MOTORNYE? Heeiii..what the hell?

Hahaha...good story, good time.

Ada banyak lagi kami sembang. Macam mana Ibu bercerita pasal adik Ayoh yang berkebun timun cina (tembikai) yang kini terpaksa tidur di kebun kerana terlalu ramai 'serigala lapar' yang berkeliaran di luar pagar.

Ada yang mencuri buah sawit pakai motor - angkut 2 tandan setiap trip (1 tandan kiri, 1 tandan kanan), hinggakan tuan ladang pun tak berani nak tegur (yelah, orang tua).

Ada yang 'kaya sikit' mencuri sawit pakai kereta Proton Saga. Isi buah sawit dalam bonet.

Satu hari 'terkantoi' dengan tuan ladang dan dia takut sangat sampai lari tertinggal kereta.

Rezeki tuan tanah hari itu, dibakarnya kereta penyamun tu! Puas hati....good story, good time!

Dah panjang merapu nih, tapi saya seperti juga Ibu berkongsi kebimbangan tentang masa depan belia yang masih hidup di kampung. Baik yang bujang, mahupun yang sudah berumah tangga.

Saya sarankan Ibu-Ayoh supaya tengok-tengokkan adik-adik dua orang di bawah tu. Pantau pergaulan mereka. Kalau rasa terang hati dalam pelajaran, bantu dan sokong agar mereka dapat keluar dari kampung, bersekolah dan jadi orang baik-baik.

Dr. Sepet: antara pengajaran dari Surah Al-Kahfi (pemuda-pemuda yang tertidur dalam gua), mungkin dah dekat dengan masa kita 'membina gua' untuk berlindung dari pelbagai anasir jahat. Mungkin orang mencemuh dan melihat kita ini pelik (atau mundur sebab duduk dalam gua), tapi Al-Quran melalui Surah Al-Kahfi telah membuktikan akan tiba masa Islam akan kembali menjadi minoriti (hanya sikit orang Islam yang benar-benar amalkan Islam, ramai dah jadi Islam 'celup').

Membina gua (perlindungan dari hiburan TV melampau, pengaruh internet, chatting, handphone, video game, etc) di rumah sendiri dapat menghalang diri kita dan anak-anak kita dari fitnah Dajjal, InsyaAllah.

Sekian, saya melaporkan berita dari kampung!

No comments: