Thursday 8 October 2009

Azeez dipukul: Realiti atau halusinasi?

Di dalam keriuhan parti-parti dan calon yang bertanding pada PRK Bagan Pinang waktu ini, media dan blog politik masih belum reda dari memperkatakan kisah D. Azzez Rahim, 'orang kuat' Putera UMNO yang mendakwa beliau telah dipukul oleh 8-9 'orang kuat' dari parti PAS semasa hari penamaan calon yang baru saja selesai.

Sumber berita ini para pembaca boleh dapati dengan mudah di mana-mana akhbar portal / online dan ianya bertebar di serata blog-blog politik. Carilah dengan menaip kata kunci seperti Putera UMNO - dipukul - Azeez - PRK Bagan Pinang, etc.

Tambah memeningkan pelbagai pihak baik Polis (yang cekap) dan rakyat terbanyak adalah sehingga kini dakwaan bahawa beliau dikasari, masih belum dapat dicari akan buktinya.

Malah semalam pula ada pihak yang sanggup menawarkan ganjaran wang tunai RM6,500.00 kepada sesiapa yang dapat memberikan foto, bukti Azeez di'peraniaya' sedemikian rupa oleh para penyokong PAS.

Disebabkan tiada bukti fizikal yang ditampilkan (foto, video, DNA), kecuali bersaksikan Allah S.W.T sajalah, beliau kemudiannya menerima 'imbuhan' daripada orang ramai.

Ada yang menggelarkan beliau sebagai 'Pelakon Terbaik Tahun Ini', 'Dia Disapa, Bukan Dipukul', 'Azeez Kaki Kelentong', 'Itu Cara Untuk Menghalalkan Kegiatan Samseng Dalam PRK di Pihak UMNO', etc. - ini semua label-label yang tersebar di merata blog.

Tambah meyakinkan lagi, Azeez telah (me)dimasukkan di Hospital kerana mendakwa mengalami sakit lemah badan dan pitam setelah dikarate lehernya oleh sekumpulan 8-9 orang tersebut (menggunakan jurus 'angin 3 penjuru' jika tidak silap sebagaimana yang didakwa).

Foto beliau dengan lehernya yang berbalut serta terlantar di katil hospital turut dapat anda lihat dengan hanya melayari akhbar berita harian online.

Tidak lama selepas itu, Azeez dikhabarkan telah beransur sihat dan dibenarkan keluar dari hospital (mungkin perlu segera turun ke Bagan Pinang berkempen?).

Syukur Azeez berjaya melawan kesakitan dan jurus sakti yang dikenakan ke atas badan beliau yang kuat itu. Maka, semakin ramailah orang yang kini tertunggu-tunggu untuk mendapatkan kisah sebenar dan bukti beliau berkenaan kejadian yang menimpanya tempoh hari.

Malah, tidak kurang yang turut mendoakan agar beliau dapat rehat yang secukupnya kerana mungkin beliau sebenarnya mengalami halusinasi yang melampau (berimaginasi).

Justeru, adalah lebih baik untuk beliau duduk berehat di rumah di samping berusaha untuk mengingatkan kembali secara jelas dan waras perihal sebenar pada hari penamaan calon tersebut.

Kita tidak mahu fenomena baru 'penyakit halusinasi' ini berkembang-biak dalam arena politik tanah air di masa depan. Cukuplah dengan isu 'politik wang' dan rasuah yang tidak berpenghujung itu kita dipeningkan.

Setelah dapat memulihkan diri dan kotak pemikiran beliau, wajarlah sebagai memenuhi akhlak seorang muslim, Azeez tampil dengan membawa bukti (DNA, foto, video, etc) yang menyokong dakwaan bahawa beliau memang dipukul itu adalah realiti, bukannya halusinasi.

Tetapi jikalau benar beliau yang berhalusinasi, baik cepat-cepat mencari penawarnya kerana karier politik beliau dilihat masih baru dan UMNO tidak memerlukan pemimpin yang ber'sindrom' sebegini diberikan tempat dalam kepimpinan parti di masa depan.

Dalam kes ini: penjelasan Azeez 'didahulukan'. Sekian.

No comments: