Wednesday 17 April 2013

DON SOONG : Gua terbesar di dunia di Vietnam (foto)

Disumberkan oleh: BLOGSERIUS


Gua........

Gua terbesar di dunia sebelum ini ialah Gua Rusa yang terletak di Taman Negara Mulu Sarawak. Tetapi pada tahun 2009 Gua Don Soong ditemui di Vietnam dan dengan panjang 5 kilometer, tinggi 200 meter dan lebar 150 meter ianya kini memegang rekod gua terbesar di dunia. 

Sebenarnya gua ini telah ditemui secara tidak sengaja pada tahun 1991 oleh seorang warga tempatan. Tetapi penduduk sekitar merahsiakan penemuan gua ini kerana mereka takut dengar bunyi siulan yang kerap didengari dari mulut gua. Mereka percaya ada makhluk halus mendiami gua ini dan lebih baik ianya dirahsiakan sahaja. Gua ini hanya diketahui kewujudkannya selepas beberapa orang saintis dari Britain melakukan pengembaraan di dalamnya. Nampak menakjubkan. 




Laporan asal Son Doong Cave via MyModernMet

No comments: