Friday 27 July 2012

Terkenang daku: Bonus raya & PKFZ

Minggu lepas saya ke Setia City Mall bagi menemani orang rumah yang hendak berurut kakinya yang sakit di Thai Odyssey. Bersebelahan "rumah urut" terletak kedai buku MPH.

Bagi mengisi masa terluang, berkampunglah saya lebih kurang 1 jam di dalam kedai buku sambil melihat-lihat koleksi buku-buku yang dipamerkan.

Lazimnya saya hanya melihat rak-rak buku yang hampir dengan pintu masuk kerana "best sellers" dan buku baru lazimnya dipromosikan di situ. Kali ini (sebab banyak masa), saya meronda-ronda ke dalam kedai ke semua seksyen.

Selain mendapatkan buku buat Mawaddah saya terjumpa satu seksyen berkenaan politik dan kemasyarakatan. Banyak buku politik, motivasi dan penulisan berkaitan isu-isu semasa, sosio ekonomi dan politik dijual (dalam hati - setelah sekian lama, kini baru aku tahu).

Memandangkan tidak membawa banyak tunai maka saya mengambil keputusan membeli buku yang OK, tapi berharga murah agar saya dapat membeli lebih buku (quantity and value for money). 

Selain buku Mawaddah, dua buah buku untuk saya, masing-masing berharga RM15 telah dibeli iaitu 1) Lim Kit Siang PKFZ - Mother of all scandals, dan 2) Menjawab buku "Menuju PAS Baru" karya Ridhuan Md Nor.

Kebetulan sungguh trip kali ini membeli buku-buku yang dikarang oleh pemimpin pembangkang. Namun, apakan daya, pemimpin UMNO-BN seperti Abang Bung dan MP Sri Gading masih belum menghasilkan karya buat pembaca buku seperti saya. 

Barangkali Abang Bung mungkin sibuk menjaga 2 isterinya dan Nazri Sri Gading pula mungkin sibuk mencari "petualang untuk digantung". Barangkali...

Di sini saya ingin kongsikan sedikit info yang tidak berkaitan secara langsung tetapi barangkali boleh dijadikan renungan bersama. Begini...

1) Di dalam bukunya, Kit Siang menjelaskan bahawa PKFZ asalnya merupakan sebuah projek yang dipacu swasta bernilai RM1b, tanpa melibatkan se-sen pun wang kerajaan (projek swasta). Namun, ianya terus ditimpa pelbagai masalah sehingga kerajaan akhirnya terpaksa masuk campur (step-in) dan kos projek terus "membelon" kepada RM8b dan terakhir kepada RM12.5b (rujuk Kit Siang).

(google image)

2) Dua-tiga hari lepas YB Perdana Menteri 1Malaysia Janji Ditepati telah dengan baik hati menghadiahkan Bonus Raya setengah bulan gaji atau minimum RM500 buat semua kakitangan awam, dengan kos keseluruhan RM2.2b.

RM2.2 b = 0.5 bulan gaji.
RM4.4 b = 1.0 bulan gaji. (sifir mudah)


3) Saya tiba-tiba terfikir (bukan sengaja tau), membayangkan sekiranya kerajaan kita tidak masuk campur di dalam projek dipacu swasta (private-driven) PKZF yang sehingga kini dianggarkan berkos RM12.5b, MUNGKIN kakitangan awam mampu menikmati pembayaran bonus lebih tinggi. 

Bagaimana?

RM12.5b (kos semasa, mungkin meningkat lagi)
RM12.5b - RM1b (kos awal oleh private) = RM11.5b duit kerajaan tidak keluar.

Bonus 1.0 bulan = RM4.4b.
Bonus 2.0 bulan = RM8.8b.
Bonus 3.0 bulan = RM13.2b

Bonus dan PKFZ:

RM13.2b (bonus 3 bulan) - RM11.5b ('belon' PKFZ) = RM1.7b.

Maknanya, berbanding pengumuman YB Perdana Menteri yang kerajaan perlu membelanjakan RM2.2b untuk bonus kali ini, MUNGKIN, tanpa campur tangan ke dalam skandal PKFZ, kerajaan hanya perlu belanjakan RM1.7b DI SAMPING 3 bulan bonus buat semua kakitangan awam.....


Katakan gaji pokok seorang pegawai itu RM4,000/bulan.
Andai diberi bonus 3 bulan; RM4,000 x 3 bulan = RM12,000 @ bersamaan RM1,000/bulan.
Nilai RM1,000 rasanya cukup untuk cover loan sebuah kereta baru.


Tidak perlulah menunggu "janji manis" PR untuk menurunkan harga kenderaan jika menang PRU... 

Sekali lagi diingatkan, tiada kaitan PKFZ dengan pemberian bonus, cuma saya menilainya dari segi penjimatan RM yang kerajaan boleh lakukan sekiranya "beringat-ingat dahulu", kerana hasil penjimatan itu boleh menampung "kesenangan di hari kemudian". Itu sahaja point saya.

Tapi, kita telah diasuh dan diajar supaya bersyukur. Maka kenalah kita bersyukur dengan apa yang diberikan...

Alhamdulillah.

No comments: