Wednesday 25 July 2012

Hobi unggul - rumah kecil (miniature houses)

Istilah "Unggul" ini saya pinjam daripada Bapak Oli, pengajar dari Universiti Ponogoro, Semarang, Indonesia, sewaktu saya bertemunya lewat 2 minggu yang sudah...waduhh, berbatik Jawa sekali ya Pak!

Bapak Oli mengistilahkan produk hasilan warga desa sebagai "produk unggul" bagi melambangkan keunikan dan keistimewaan sesuatu hasilan itu.

Justeru, saya terapkan aspek "keunggulan" itu ke dalam konteks hobi yang saya kira agak istimewa bagi saya - iaitu hobi unggul mengumpul rumah-rumah kecil (miniature houses).

Namun, hobi tersebut telah lama saya dan isteri hentikan setelah pulang ke tanah air. 

Begitupun, jumlah rumah kecil yang berjaya dikumpul setakat ini sudah agak banyak, melangkau 150 buah. Itupun setelah ditolak rumah-rumah kecil yang kami hadiahkan kepada kaum-keluarga terdekat sebagai "tanda-mata" dari kami.

Saya tidak larat membuka kotak-kotak, dan mengeluarkan kesemua rumah kecil ini untuk dibuat inventori memandangkan ketiadaan ruang untuk mempamerkannya. InsyaAllah jika memiliki ruang yang sedikit selesa kelak, bolehlah dikeluarkan dari stor.

Saya suka dan asyik memerhatikan kehalusan dan ketelitian hasil kerja (tangan, saya kira) para pereka rumah-rumah kecil ini. 

Bagi saya yang tidak berseni ini, memang terketar-ketarlah tangan dan boleh juling mata, hanya untuk siapkan dinding batu-bata itu. Belum lagi diambilkira ketelitian dan kreativiti di dalam mewarna hasil karya secara individu

... Patutlah harga setiap satu rumah kecil yang baru boleh tahan juga mahalnya.

Rasa saya banyak juga rumah kecil ini rosak, retak dan pecah semasa transit barang tempoh hari. Sedih juga mengenangkan sukarnya kami mencarinya setiap kali berpeluang ke carboot sale waktu itu.

Di bawah, beberapa foto rumah kecil yang "tersesat kotak" dan telah saya letakkan ia di atas rak buku di bilik (sebab malas nak bukak balik kotak kat dalam stor). Dipersilakan enjoyceee...!










No comments: