Tuesday 10 July 2012

Restoran Mamak kat atas kubur = penyebab bertambah maju? (foto menarik)

Dipetik dari: blogserius

What the what?


Selamat datang ke Restoran New Lucky di Ahmedabad, India. Ia sebuah restoran mamak yang dibina di atas kawasan perkuburan. Restoran ini terkenal dengan teh tarik dan roti nan yang dikatakan tersedap di Ahmedabad. Persoalannya kenapa restoran terkenal ini dibina di atas kuburan yang diwarnakan hijau?


Kisah bermula 50 tahun dahulu. Seorang lelaki bernama KH Mohammad membuka gerai minuman dan roti nan di luar kawasan perkuburan. Lama-kelamaan bisnes beliau semakin maju dan gerai kecil membesar menjadi restoran. Tetapi di Ahmedabad sukar untuk mencari tapak dan kubur lama dari kurun ke-16 ini dijadikan tapak restoran New Lucky. Sebagai tanda hormat, kubur-kubur di dalam restoran ini dijaga dengan rapi. Menurut tuan punya restoran ini sekarang Encik Krishnan Kutti Nair, beliau merasakan kubur ini membawa tuah kepada beliau. Kubur-kubur ini dipercayai kubur sanak saudara seorang ahli Sufi yang terkenal di Ahmedabad. Jadi Encik Nair percaya ini bersangkut rapat dengan sebab kenapa restoran beliau laku nak mampos.

Siapa di Ahmedabad silalah makan di New Lucky. Boleh enjoice minum teh tarik bersebelahan kubur! Unik! Kalah Ali Maju, Najath, Line Clear, Pelita dan Maulana!





Laporan asal KstreetJournal dan OdditySentral

No comments: