Sunday 3 July 2011

Kreatif: Basikal + Gerudi Bosch

Sumber: blogserius








Tidak lama dahulu ada sekumpulan pengkaji universiti tempatan "mencipta" hovercraft. Agak panjang juga rasanya masa yang diambil selain kos kajian oleh sekumpulan Professor dan pengkaji terlibat. 

Namun, hingga ke hari ini, tidak pula kedengaran apa sudah jadi dengan kenderaan "ciptaan" mereka itu.

Jangkaan saya, paling tidak pun Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dapat menempah beberapa unit hovercraft dari kumpulan ini, seterusnya mengurangkan kebergantungan negara kepada teknologi ketenteraan dari luar.

Selain hovercraft, saya juga pernah menonton berita di TV berkenaan hasil ciptaan mesin kupas kulit buah oleh kumpulan penyelidik dari universiti tempatan.

Sedihnya, "ciptaan" terbabit jauh terkebelakang berbanding apa yang sedang digunapakai oleh industri.

Q: Pernahkah anda bertanya bagaimana nanas dalam tin dapat dihasilkan pada kuantiti yang begitu besar untuk tujuan eksport? Apakah ianya dikupas "sebiji-sebiji" oleh pekerja? Atau mesin kupas kulit + buang empulurnya jauh lebih canggih?

Akhirnya, banyak produk ciptaan tempatan telah dipandang sepi (termasuk oleh saya). 

Namun, bukan itu sahaja. Yang menjadikan orang/pengguna tambah "turn-off" adalah harga produk yang jauh lebih mahal berbanding yang sedia ada atau yang "made in China".

Inilah dilemanya. Bukan kita tidak menyokong produk tempatan, tetapi "busuk-busuk" pun, pastikanlah ianya ada menampakkan sedikit citarasa (harga yang kompetitif, pembungkusan produk, servis, etc.) untuk menarik minat orang ramai.

Sekian.

No comments: