Tuesday 12 October 2010

Awak dah boleh balik


Jam di tangan sudah menghampiri pukul 10.50 am. Saya dengan pantas mematikan suiz komputer, dan kemudian menyusun langkah menuju ke OISD (Oxford Institute for Sustainable Development) untuk bertemu dengan 'rakan-rakan kritikal' (ciritical friends).

Tiba awal (seperti biasa) di tingkat 2 OISD, saya menunggu di luar bilik, dengan perasaan yang berdebar-debar.

Al-maklumlah, ini merupakan pertemuan pertama saya dengan John & Jake, setelah beberapa bulan 'bersembunyi dalam gua'.

John keluar bilik dan menyapa saya. Beliau nampaknya kurang sihat. Nampak tua apabila badan tidak sihat. Maklumlah, sekarang ini memang musim dia. Bukan musim durian, tetapi musim orang terjangkit flu.

Dia pelawa saya untuk menyertainya di dapur, buat kopi.

Otak berputar ligat dengan secawan kopi, katanya. Saya minta juga 1 cawan, hitam dengan 2 gula.

Jake kemudiannya menyertai kami di dapur, habuannya? Juga secawan kopi.

3 orang, 3 cawan kopi. Diskusi bermula. Bersilat dan berkuntau. Menjelas dan mendebat perihal kerja-kerja yang telah, sedang dan akan dilaksanakan.

1 jam 30 minit berlalu tanpa kami sedari.

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah...

Ada yang merisaukan, dan ada yang menyenangkan. Ada yang perlu dijangka kemungkinan yang buruk, dan ada yang sudah nampak makin baik.

Dan di penghujung diskusi itu, John pandang Jake dan akhirnya berkata:

"Khairul, awak dah boleh balik (ke Malaysia)"!

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah...

2 hari lagi...and counting

No comments: