Wednesday 8 September 2010

Benarkah kita menyayangi Sunnah?

Musafir dan puasa

Tanya saya kepada diri sendiri "Adakah saya sayang Sunnah Nabi SAW?"

Saya cuba cerminkan maksud posting saya ini dengan keadaan di mana ketika ini ramai di kalangan kita sedang bermusafir, memandu (@ naik kapal terbang) untuk pulang ke kampung halaman bagi menyambut lebaran.

Dari KL pulang ke Kelantan.
Dari JB pulang ke Alor Setar.
Dari Semenanjung terbang pulang ke Sabah-Sarawak.
Dari Pantai Barat pulang ke Pantai Timur dan begitulah sebaliknya.

Ramai juga dari kalangan kita yang bermusafir, tetapi masih berpuasa dalam perjalanan. Dua alasan yang selalu saya dengar (dan ini juga alasan saya sewaktu bermusafir pulang berhari raya):

1) Buat apa berbuka, perut tak sempat lapar sebab perjalanan hanya 5 jam.
2) Kalau berbuka puasa rugi, nak kena ganti balik lepas raya (kes malas nak ganti).

Biarpun secara logik akal alasan-alasan tersebut seperti berasas, namun jika kita teliti perbuatan Nabi SAW (Sunnah), baginda akan memanfaatkan sepenuhnya kelebihan-kelebihan yang telah Allah berikan sewaktu bermusafir.

Banyak kelebihan (dan bentuk keringanan) yang diberikan, antaranya solat jamak (himpun), jamak-qasar (himpun dan dipendekkan) dan dibenarkan berbuka puasa (diganti setelah habis musafir).

Sungguhpun agama tidak melarang saya daripada terus berpuasa (ditambah oleh 2 alasan logik akal di atas), tetapi mengapa tidak saya ambil contoh yang telah Nabi SAW tunjukkan ini, dan ikut. Iaitu sebagai tanda - "saya sayang puasa saya, tetapi saya lebih sayangkan Sunnah Nabi SAW?"

Apakah juga saya ingin tunjukkan bahwasanya tindakan saya ini lebih baik (dengan meneruskan puasa) dalam situasi saya bermusafir yang mana Allah benarkan keringanan tertentu?

Seorang Ustaz ada memberikan contoh kepada saya, mudah sahaja.

Anda naik AirAsia dari KL ke Langkawi untuk pulang beraya. Perjalanan hanya ambil masa 45minit - 1jam (500km). Dari segi jarak, anda telah dikira seorang musafir.

Semasa di atas udara, peramugari berikan servis hidang makanan. Adakah anda akan angkat tangan dan minta makanan tersebut (untuk berbuka puasa?), oleh kerana anda kini sedang musafir?

Atau mungkin anda akan menahan diri dengan terus berpuasa kerana hanya 45 minit? Atau 'malu' untuk ikut Sunnah Nabi SAW kerana lebih takut dipandang serong penumpang Islam lain kerana anda berbuka?

Emmmm.......... Sayang tak nak tinggal puasa semasa musafir sebab malas nak ganti, atau sayangkan Sunnah.....

Bersama fikirkan.

No comments: