Tuesday 15 May 2012

"Ayah, it's not English..."

Beberapa minggu yang sudah, kami berkesempatan meluangkan masa dengan berkunjung ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2012, bertempat di PWTC.

Sememangnya pesta buku ini menjadi suatu event yang kami tunggu-tunggu. Tambahan pula kami berdua telah memperuntukkan sejumlah wang tabungan khusus untuk mendapatkan beberapa buku akademik (mengenai Research Methods) dan buku bidang kepakaran masing-masing.

Kunjungan ke pesta buku kali ini juga boleh saya sifatkan sebagai amat berbaloi kerana bukan sahaja mendapat buku yang dicari untuk kegunaan di universiti, bahkan pelbagai tawaran menarik khususnya buku kanak-kanak untuk Mawaddah turut kami beli.


Pada pesta buku tersebut, naskah yang saya hasilkan beberapa tahun lepas (mengenai orang asli) turut dipasarkan. Hati saya gembira kerana naskah tersebut telah mula dimasukkan sebagai rujukan utama dalam beberapa buku baharu mengenai kajian pribumi dan orang asli, terbitan UKM dan beberapa IPT lain. Membaca hasil karya orang yang menggunakan kita sebagai rujukan menjadikan saya insaf akan kecilnya 'sumbangan' saya terhadap bidang ilmu berkenaan. Namun, Alhamdulillah, kerana tercapailah hasrat saya dan Dr Ibrahim semasa kami menghasilkan naskah tersebut (untuk berkongsi ilmu).

Kami memilih, antaranya, 1 set (6 buku) bersaiz besar bahasa Melayu untuk Mawaddah.

Pada awalnya Mawaddah suka dengan gambar-gambar yang dipaparkan, tetapi dia sedikit sedih kerana tidak faham perkataan yang saya suruh dia ulang-sebut. "Ayah, it's not English", katanya kepada saya.

Kami juga turut membeli satu koleksi lengkap "Peter & Jane". Buku bacaan mudah ini saya cadangkan kepada ibu-bapa kerana ianya bagus untuk memulakan minat anak-anak anda terhadap English. Harga asal RM15/buku, tetapi semasa pesta buku itu, ianya ditawarkan pada harga RM5. Jadi, kami beli kesemua 36 buah koleksi lengkap.

Buat masa sekarang, kami tinggalkan Mawaddah untuk dijaga Nenek dan Atuk sementara kami berdua ke pejabat. Antara hobi atau obsesi Mawaddah adalah bermain telinga. Tidaklah diketahui asal-usul perbuatan ini diwarisi daripada siapa, yang nyata memang setiap telinga orang akan dicarinya. 

1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum Dr, boleh saya tau Dr beli set peter n jane ni di booth apa ye semasa di pesta buku, saya juga ingin mencari, terima kasih :)