Sunday 15 April 2012

Ganti internet = 2 bahan bacaan bulan ini

Memandangkan saya masih menunggu kemudahan internet dipasang (unifi tiada di kawasan kami), banyak perkara tertangguh dan terganggu, terutama tugas mengemaskini blog dan FB.

Apapun, tidak guna mengeluh kerana memang begitulah keadaannya, hendak marah pun bukan boleh selesaikan masalah.

Apapun, saya mula merajinkan diri mengisi masa yang ada kini dengan membaca beberapa buah buku (baru dan lama) yang rasanya bermanfaat untuk menambah ilmu pengetahuan. Di bawah ini saya kongsikan ringkasannya.


Buku 1: Subky Abdul Latif - ANAK APAK


Petikan menarik:

"Tidak wajar dalam dunia ini ada insan yang berkecuali. Manusia itu mesti memihak kepada kebenaran. Manusia hanya dibenarkan berkecuali ketika tidak mengetahui asal-usul sesuatu isu. Orang berotak tidak wajar kekal dalam keadaan tidak tahu. Dia mesti keluar dari alam tidak tahu. Sesudah mengetahui, dia tidak lagi boleh berkecuali. Dia mesti di pihak yang benar" (Subky Abdul Latif, Anak Apak)


Buku 2: Hamka - falsafah HIDUP


Petikan menarik:

"Sebetulnya banyaklah orang berpendapat bahwa orang yang masih hidup, jangan dahulu ditulis riwayatnya, tetapi saya telah melanggar pendapat itu. Sebab saya tidak akan memandang guru saya itu sebagai dewa. Saya jelaskan di sini segi kebesarannya, dan tentu orang akan mengetahui pula bahwa ada pula segi kelemahannya sebagai manusia. Saya karangkan kehidupan orang besar itu, sebagai penunjuk jalan bagi penyelidik di belakang orang besar itu, dan tentu orang akan mengetahui pula bahwa ada pula segi kelemahannya sebagai manusia. Saya karangkan kehidupan orang besar itu, sebagai penunjuk jalan bagi penyelidik di belakang untuk menulisnya lebih lengkap. Mana tahu entah saya lebih dahulu dari beliau mati nanti" (Hamka, Falsafah Hidup)

No comments: