Sunday 29 April 2012

Berhujung minggu @ Kuala Selangor

Petang tadi, sekitar jam 3.15 pm kami konvoi 2 kereta ke Kuala Selangor untuk merasai pengalaman membeli ikan segar serta sumber laut lainnya, di Pasar Basah Pasir Penambang.

Perjalanan dari Meru ke Kuala Selangor mengambil masa sekitar 1 jam dengan menempuh perjalanan yang agak lancar. Setibanya kami di sana, ramailah orang berniaga. Ada ikan yang segar dan ada juga yang cuba "dibuat-buat" segar. Hampir 100% peniaga ikan adalah rakan berbangsa Tionghua, manakala terdapat beberapa muka Melayu (a.k.a Indon, mungkin) yang menjual sayur dan buah-buahan.

Pertama kali berkunjung ke Pasir Penambang tidaklah menghampakan kerana pilihannya banyak dan untuk sesetengah jenis ikan/kerang-kerangan, harganya juga agak murah berbanding yang dijual di Pasar Minggu Shah Alam. 

Selepas selesai urusan di pasar, kami bertolak pulang dan di dalam perjalanan, sempat singgah sebenar di Jeram untuk minum petang sambil menjamu sotong goreng celup tepung di Pantai Jeram.

Beberapa foto sempat saya rakam untuk tatapan para pembaca blog Dr Sepet. Silakan enjoice...!




Latihan semasa di kampung Tok nampaknya telah membuahkan hasil bilamana Mawaddah telah tidak takut untuk mengusap seekor kucing yang boring memerhati pengunjung yang lalu-lalang. "Hello Cat!" said Mawaddah.


No comments: