Tuesday 23 September 2008

Maaf! Tapi saya kena simpan link ini.

http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=755&Itemid=72

Link tersebut mengemukakan huraian yang 'cemerlang' terhadap isu pemakaian jilbab/tudung oleh wanita Muslim. Penerangan beliau juga adalah padat dengan fakta (Ayat Al-Quran dan Hadis serta penulisan para alim yang berkaitan).

Saya ingin semua yang membaca blog saya ini faham bahawa bukanlah niat saya untuk menyinggung perasaan mana-mana pembaca.

Ini kerana saya secara peribadi amat sensitif dengan isu pemakaian tudung ini.

Pengalaman hidup di negara orang bukan Islam (UK) ini telah banyak mengajar dan menyedarkan saya supaya "hargailah Iman dan Islam yang saya ada ini kerana adalah sukar dan amat mencabar untuk mempertahankannya di sini".


Bila terkenang senang hidup di tanah air sendiri di mana saya dan isteri bebas mengamalkan ajaran Islam dalam kehidupan seharian, alangkah beruntung dan bersyukur rasanya dengan nikmat tersebut.

Di sini, keperluan untuk orang Islam bukan tiada, ada masjid dan madrasah di universiti, tapi tidaklah semudah dan sebebas di Malaysia. Di tambah pula dengan persepsi masyarakatnya terhadap Islam.

Jika ada kelapangan, sila baca artikel di link tersebut. Take care.

No comments: