Monday, 22 December 2008

Mengapa kita perlu ada rasa syukur...

Beberapa bulan yang sudah, saya menerima email dari seorang rakan yang turut berada di luar negara. Menarik emailnya. Berkenaan perkongsian pengalaman mereka-mereka yang lain yang turut tinggal di luar negara.

Perihalnya, betapa nikmat yang dikecapi dengan bekerja dan menjana wang di negara asing berbanding di Malaysia. Ada kisah berkenaan anak mereka yang bekerja sambilan sebagai pelayan kedai kopi di Australia yang menjana pendapatan sehingga RM4000/bulan, juga kerja sambilan sebagai tukang sapu di UK menjana sehingga RM4500/bulan. Sedangkan di Malaysia?

Memang tidak juga dinafikan cita-cita Malaysia untuk mencapai status negara perindustrian/maju menjelang tahun 2020. Dibandingkan dengan GDP perkapita rakyat Malaysia, jauh dari matlamat GDP negara maju. Sekarang sudah nak masuk 2009, tinggal lagi 11 tahun, sempatkah??

Selaku rakyat Malaysia, saya nampak ada juga benarnya hujah dan perkongsian pengalaman mereka itu, namun adakah semuanya benar (mengikut pendapat saya?)?

Saya tetap merasakan setiap rakyat Malaysia sama ada di Malaysia, mahupun yang merantau di luar negara perlu ada rasa syukur. Ini kerana:

1. Jangan CONVERT

Jika mengikut email yang saya terima, memangla bayaran gaji untuk kerja sambilan di UK, Australia dan lain-lain negara adalah tinggi, jika ditukar nilai kepada RM. Namun, satu perkata penting yang perlu disemat dalam benak pemikiran kita adalah tidak wajar setiap sen yang diterima di UK di tukar nilai kepada RM, kerana kita hidup di UK dan segala urusniaga, perbelanjaan semuanya dalam GBP (Pound Sterling). Tengok contoh di bawah:

Sewa Rumah
Mengapa tidak kita ambilkira kos sewa rumah di bandar Oxford sebanyak GBP1,100 sebulan atau RM6,600 sebulan (1GBP=RM6, sebagai contoh). Tentu mahal kan? Jika di Malaysia, sewa rumah RM6000 dah boleh duduk di kondo milik expatrate kat depan KLCC!

Kalau kerja tukang ambil order dapat GBP400@RM2,400 sebulan pun, belum lepas lagi nak bayar sewa rumah.

Barang Makan
Apabila berbelanja dalam pound memang nampak murah semua barang dapur. Tak pula kita cuba convert kepada RM. Maggi di kedai Cina pun 30p@RM1.80 sebungkus. Kat Malaysia rasanye masih RM0.50.

Saya suka makan kebab di restoran kebab. Paling murah yang kami dapat jika makan berdua (2 juadah) ialah GBP10.00@RM60.00. Itu untuk 1 kali makan. Kalau di Malaysia, RM60.00 untuk makan tengah hari bukan lagi di restoran kebab, tapi di restoran yang ade kelas la kot!

Kos Pengangkutan Awam
Tidak dapat saya nafikan kualiti dan tahap kecekapan pengangkutan awam di UK adalah antara yang terbaik pernah saya lihat dan rasai. Kalau nak banding dengan Malaysia, lambat lagilah (biarpun telah ada usaha yang berterusan ke arah itu).

Dan sepadan dengan kualiti yang diberi, bayaran yang dikenakan juga adalah 'setimpal' (sekali lagi, jika tidak convert kepada RM!).

Bayangkan kos bagi perjalanan dalam Oxford bagi 1 bulan menjangkau GBP34.00@RM204.00. Dan bagi perjalanan 'ciput' dari rumah saya ke universiti yang 1 batu memakan kos GBP1 sehala. Bayangkan, untuk berulang-alik setiap hari, saya mengeluarkan GBP2@RM12.00. Kalau sebulan?

Kesimpulan point 1

Kebanyakan kita gemar convert pendapatan bekerja di UK kepada RM. Apa rasionalnya? Adakah 100% pendapatan kita itu hendak disalur pulang ke tanah air? Apakah kita langsung tidak berbelanja di UK?

Apabila convert, yang kecil di UK akan nampak besar sangat di Malaysia, namun hakikatnya tidak sesenang itu (lihat contoh yang saya beri).

Kesimpulan, jangan kita convert dan menggunakan bayaran bekerja di UK atau Australia untuk mengatakan bahawa hidup di Malaysia ni susah dan tidak berbaloi. Perkara yang sama sebenarnya turut dialami di UK (jangkaan pengangguran meningkat kepada 2 juta menjelang tahun 2009). Bayaran untuk jadi pelayan restoran atau tukang cuci dalam konteks setempat adalah rendah dan mereka ini hidup biasa saja.

2. Pendidikan dan Kesihatan PERCUMA?

Sesiapa yang datang ke UK sebagai pelajar memang merasa nikmat besar ini. Mungkin banyak cerita yang kita dapat mengenai khidmat pendidikan dan kesihatan percuma di UK adalah dari mereka-mereka yang pulang dari belajar di UK.

Benar dan memang untung bagi mereka dan keluarga yang datang belajar di UK dan diberi pendidikan dan kesihatan secara percuma.

Beruntung juga bagi sesiapa yang datang bekerja dan sebilangan yang telah menjadi penduduk tetap (PR) UK.

Namun, dari mana kerajaan UK dapat menyediakan wang yang besar untuk mensubsidikan sektor kesihatan dan pendidikan sehingga jadi percuma?

Cukai pendapatan
Pernah kita tanya kepada rakan yang bekerja di UK berapa kadar cukai pendapatan yang mereka keluarkan? Saya tidakla tahu angka sebenar bayaran cukai pendapatan kerana tidak bekerja di sini. Namun jika tidak silap secara kasar boleh mencapai >20% dan >40% (ikut kategori jumlah pendapatan tahunan).

Bayangkan jika pendapatan anda 40% diambil kerajaan sebagai cukai. Banyak kan? Sedangkan di Malaysia, cukai pendapatan rasenya dalam belas% sahaja. Itupun ramai yang liat nak bayar!

Kalau gaji bulanan GBP2000, dicukai 20% = dapat kasar sebulan GBP1,600. Dengan wang tersebut digunakan untuk membayar sewa rumah, kos pengangkutan, beli barang dapur, bayar bil utiliti, shopping. So, berapa jumlah yang mampu disimpan secara tetap di bank??

So, baru kita nampak pendapatan di UK pun apabila ditolak sini-sana, akhirnya jadi macam pendapatan kerja di Malaysia juga. Ini kita kena syukur.

Justeru, untuk memberikan perkhidmatan kesihatan dan pendidikan percuma kepada rakyat, duit cukai inilah yang disalur.

Kesimpulan point 2

Secara tidak langsung, sebenarnya orang yang bekerja di UK 'membayar' khidmat pendidikan dan kesihatan - melalui wang cukai mereka yang besar!


Perlu Bersyukur

Saya bukannya jurucakap kerajaan. Namun meluahkan pendapat peribadi saya sebagai seorang rakyat Malaysia. Saya banyak membaca komen orang Malaysia yang apabila mereka di luar, mula memaki dan mengutuk betapa buruknya tanah air sendiri (sedangkan mereka dari kecil sampai besar merasai nikmat keamanan di tanah air sendiri). Malaysia tak majulah, tak open minded lah, etc.

Dan yang tambah sedih, bila orang dalam Malaysia sendiri dok kutuk negara sendiri, hina lagu negaraku, hina agama, hina hukum agama, cabar perlembagaan, etc.

Nak jadi negara maju macam UK? Untuk menjadi seperti UK, Malaysia memerlukan sumber sebanyak 7 kali bumi untuk mengumpul kekayaan setaraf UK. Tambahan pula majoriti negara maju adalah 'negara penjajah' - Peranchis, Britian, Sepanyol, Portugal, Jepun, USA, German, Itali hanya beberapa contoh. Mungkin Korea Selatan negara maju (saya tak pasti pernah menjadi menjadi penjajah atau tidak).

Syukurlah, Malaysia tidak mengenakan cukai pendapatan sehingga 40% kepada rakyatnya untuk memastikan pendidikan dan kesihatan dapat diberi secara percuma.

Syukurlah, di Malaysia harga minyak di bawah RM2.00. Di UK, 88p (@RM5.28) seliter. Dengar khabar, harga barangan mula diturunkan.

Mungkin ada yang melahirkan rasa terkilan kerana prestasi kerajaan ketika ini yang kurang baik, ditambah dengan dakwaan amalan rasuah yang agak tinggi (boleh baca dalam akhbar arus perdana online).

Pokoknya sekarang, kita sebagai rakyat perlu memainkan peranan tidak kira besar atau kecil, kerana kita adalah sebagaian daripada sistem yang melengkapkan keseluruhan sistem yang ada. Kritikan yang tidak membina tidak banyak membantu menyelesaikan kemelut dan masalah yang dihadapi, sumbangkan idea dan kritikan yang membina.

2 comments:

ladysheqa said...

walau apepun..
perspektif sy ialah UK r still one of the best place to do futher studies..

Dr. Sepet said...

Terima kasih di atas komen. Seperti yang saya katakan, kalau datang ke UK sebagai student memang bertuah dapat kemudahan (sebahagiannya) sebagaimana PR UK sendiri.

Thanks again!