Projek Proton
kononnya bertujuan memajukan perindustrian negara.
google image
Perkilangan kereta
dijangka akan membawa kemajuan teknologi, kemahiran kejuruteraan dan industri
potensi eksport.
Selepas kerugian
selama 4 tahun, Proton pulih mulai 1989 apabila permintaan domestik meningkat
dan harga yang dibayar EON lebih tinggi.
Akibat perlindungan
dan subsidi tidak langsung, Proton untung sejak tahun 1990-an. Kereta import
dikenakan cukai sebanyak 300 peratus. Keuntungan tahunan meningkat melebihi
RM1billion bagi tiga tahun kemudian (2003-2005).
Perlindungan bagi
Proton telah meningkatkan harga semua kereta. Ramai pembeli kereta merungut
bahawa perlindungan demikian menyebabkan mereka terpaksa menerima kekurangan
mutu Proton dan juga pilihan model kereta yang terhad dalam pasaran tempatan.
Hasil kerajaan
daripada cukai kereta import juga menurun kerana pembeli kereta ‘terpaksa’
membeli Proton kerana perbezaan harga yang begitu besar.
Mitsubishi berminat
terhadap projek kereta Malaysia kerana dapat mengaut keuntungan lumayan,
terutama daripada perlindungan pasaran tempatan untuk Proton.
Selain keuntungan
daripada jualan kereta, Mitsubishi memperoleh pendapatan besar daripada
komponen kereta, bantuan pengurusan dan teknikal. Maka, Mitsubishi mendapat
keuntungan, walaupun projek kereta Proton menyebabkan kerugian kepada HICOM
pada tahun-tahun awal.
Dengan pelaburan
hanya RM54juta, Mitsubishi menawan sebahagian besar pasaran kereta Malaysia.
Sebelumnya, Mitsubishi menyandang tempat ke-5 dalam pasaran Malaysia, dengan
hanya 8 peratus dalam 1982.
Proton menguasai
lebih 70 peratus pasaran kereta awal tahun 1990-an dan 60 peratus sedekad
kemudian setelah pengenalan Perodua, iaitu kereta nasional kedua.
Sementara projek
kereta Proton membebankan ekonomi, tidak terdapat bukti bahawa projek kereta
telah menjadi asas kukuh tahap baru perindustrian berat di Malaysia yang mampu
bersaing pada peringkat antarabangsa, meskipun industri kereta pernah memainkan
peranan penting dalam pertumbuhan industri Amerika dan Jepun.
Pada 1991, Mahathir
mengumumkan rancangan bagi kereta nasional kedua, yang lebih kecil, dengan
kemampuan enjin kurang daripada 1000cc dengan harga dan kos kurang daripada
Proton Saga, bersama syarikat Jepun Daihatsu, yang bersekutu dengan Toyota.
Projek Perodua
memulakan pengeluaran pada 1994 dengan keistimewaan yang sama seperti Proton.
Pada ketika itu,
jelas bahawa Mahathir MARAH dengan Mitsubishi atas beberapa sebab, termasuk
pemindahan teknologi perlahan, pengurusan yang lemah dan pergantungan teknologi
berterusan kepada Mitsubishi di Jepun.
Proton Iswara
direka jurutera British, bukan Mitsubishi. Proton juga bekerjasama dengan
Citroen dan Diversified Resources Berhad (DRB), sebuah syarikat Bumiputra,
untuk mengeluarkan dua model baru.
Apabila
perlaksanaan Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA) tidak boleh ditunda lagi
pada 2006, cukai import ke atas komponen kereta dipotong kurang daripada 5
peratus menjadi 40 peratus.
Proton sudah ketinggalan
setelah kemunculan industri kereta di
negara Thailand.
Kemunculan industri kereta di negeri Thai di sekitar Rayong –
sekarang digelar ‘Detroit Timur’ – berjaya menjadikannya tapak pengeluaran
global. Jumlah pelaburan dalam industri kereta di negeri Thai jauh melebihi
Malaysia.
Pada pertengahan
2003, Proton menyiapkan kilang kereta baru dalam masa setahun atas 4000 ekar
tanah di bandar Proton, berdekatan Tanjung Malim, sebelum persaraan Mahathir
pada bulan Oktober.
Kilang baru
mempunyai kapasiti dua kali ganda kilang yang terdapat di Batu Tiga, yang masih
tidak digunakan sepenuhnya selepas beroperasi 18 tahun.
Selepas Mahathir
bersara pada Oktober 2003, Proton kurang diberi keistimewaan seperti dahulu,
apa lagi dengan AFTA. Namun, usaha pemerintah menjadikan Proton kilang
pemasangan bagi syarikat kereta gergasi antarabangsa terus ditentang Mahathir.
Dengan kapasiti
berlebihan yang terdapat dalam industri global kereta, pilihan yang masih
terbuka bagi mengurangkan kerugian akibat projek Proton agak terhad.
--------------
Dipetik dari:
Jomo, K. S (2010).
Warisan Ekonomi Mahathir. Utusan Publications & Distributors
Sdn. Bhd. (pp. 89-91).
No comments:
Post a Comment