Tuesday 22 September 2009

Penswastaan Liga Malaysia: Suatu pelaburan yang berbaloi?

Bernama hari ini melaporkan adanya kemungkinan Liga Malaysia diswastakan menjelang 2011 berikutan wujudnya pelbagai masalah di dalam penganjurannya ketika ini dan musim hadapan (2010) (sumber).

Biarpun ianya masih di peringkat awal atau 'ura-ura', namun sebarang kemungkinan dan berita ke arah penswastaan tidak boleh diremehkan.

Apa sudah jadi?

Nampaknya, semakin lama semakin bercelaru pengurusan dan pentadbiran Liga Malaysia. Masalah kewangan - untuk lunaskan gaji pemain dan pengawai, penurunan kualiti permainan dan kemerosotan sambutan peminat ke studium, saya anggap bukanlah isu 'tahun ini'.

Ianya isu lapuk berpuluh tahun yang sudah, yang sepatutnya pihak-pihak yang terlibat telah dapat membaca risikonya dan melaksanakan langkah penyelesaian tertentu.

Adalah sayang di sebalik kecanggihan fasiliti dan geopolitik negara yang aman, kita masih 'boleh bungkus' dengan lawan serantau seperti Mynmar dan Vietnam yang nyata jauh terkebelakang dari kita.

Disebabkan liga tempatan yang kurang berkualiti seperti yang sedang dialami inilah, barisan pemain kebangsaan sering beraksi di bawah keupayaan sebenar.

Harimau Malaya kini sudah hilang gerunnya di mata lawan serantau.

Berbaloikah?

Dan terbaru, untuk menyelesaikan kemelut yang begitu lama gagal ditangani, pengurusan Liga Malaysia (sebagaimana pelbagai sektor yang lain juga) berminat mencadangkan penglibatan langsung pemodal luar a.k.a swasta dapat dilihat sebagai 'penyelamat' kepada pasukan-pasukan liga.

Begitupun persoalannya: berbaloikah bagi swasta melabur dengan 'membeli' pasukan Liga Malaysia?

Boleh buat duit dan kaut untung-kah mereka ini?

Bilakah pula pihak swasta yang 'berniaga' tidak begitu berkira di dalam hal untung-rugi pelaburannya?

Bukan saya tidak bersetuju, cuma logik mudah yang terlintas; jika swasta ini betul-betul nak buat untung dan pasarkan jenamanya hingga ke peringkat global, mengapa tidak beli saja Kelab Newcastle di UK tempoh hari?

Tekanan

Tidak dapat disangkal lagi Malaysia memiliki pelbagai konglomerat atau syarikat multinasional yang 'berpoket tebal' seperti Petronas, TM, Tenaga Nasional, Air Asia, MAS, Genting, etc.

Namun, sesetengah syarikat ini juga dilihat mengalami tekanan atau bebanan setelah 'menaja' pelbagai acara sukan.

(banyak tajaan mereka adalah kepada sukan luar negara atau impak tinggi seperti EPL, F1)

Justeru, untuk memastikan setiap pelaburan itu 'balik modal' (jika tidak untung pun), penelitian rapi semestinya telah dibuat.

Menyelamatkan Liga Malaysia melalui penswastaan bukan sahaja untuk memastikan 'bola terus hidup' tetapi juga memastikan pemodal tidak rugi.

Justeru, apa asasnya Liga Malaysia mampu menerima pelaburan swasta?

1- Adakah Liga Malaysia menunjukkan 'rekod dan prestasi' yang cemerlang untuk meyakinkan para pelabur? - susah orang nak taja dan melabur jika risikonya terlalu tinggi.

2- Adakah dalam usaha untuk menarik minat orang datang ke studium, harga tiket akan distruktur semula (naik atau turun harga?)

3- Apakah pemodal akan 'berkongsi kuasa' dan mempunyai kata putus dalam hal berkaitan bola dengan agensi kerajaan negeri dan pusat, melalui Kementerian Belia dan Sukan di masa hadapan?

Banyak faktor

Kita telah menyaksikan bagaimana pelbagai sektor ekonomi negara telah diswastakan dengan alasan untuk meningkatkan kualiti, keberkesanan dan memberi khidmat lebih baik kepada pengguna.

Antaranya, lebuh raya (bertol - yang naik dan tak pernah turun), pengangkutan awam (LRT yang sering tergendala menyebabkan ramai lewat datang kerja), telekomunikasi (capaian internet tidak laju juga), tenaga dan sebagainya.

Ada yang berjaya, tetapi banyak juga yang perlu diperbaiki (dan ditukar).

Untuk menyamakan Liga Malaysia dengan Liga Perdana Inggeris (EPL) adalah ibarat 'membandingkan epal dengan oren'. Masakan sama.

Perlu diakui kita terlalu jauh ke arah itu. Sedangkan untuk bernafas di peringkat Asia pun masih semput. Ini kenyataan.

Selain reputasi, fanatik orang kita terhadap bola sepak juga tidak sama sebagaimana di UK, Sepanyol, Itali, Brazil dan Argentina.

Apapun, penswastaan adalah option (pilihan) yang agak releven buat masa ini, jika ingin memastikan 'sesetengah' permasalahan lapuk dalam urustadbir Liga Malaysia dapat diatasi menjelang 2011, sebagaimana diharapkan.

Bola oh bola...

No comments: