Friday 18 September 2009

Peluang Isa Samad di Bagan Pinang: Kabur atau kelam?

Ringkas saja:

Ada peluang biarpun kabur

Sekadar memetik laporan oleh Harakahdaily berkenaan hasil kajian Ilham Centre yang mendapati 59.6% pengundi masih mahukan bekas MB Negeri Sembilan, Tan Sri Isa Samad menjadi calon BN bagi PRK DUN Bagan Pinang 11.10.09 nanti (sumber).

Kaji selidik yang sama juga bagaimanapun mendedahkan wujudnya kerisauan responden terhadap 'krisis imej dan peribadi' Isa memandangkan beliau telah disabit dan dihukum atas kesalahan rasuah dalam pemilihan UMNO empat tahun yang lalu.

Nampaknya peluang Isa masih ada, biarpun dilihat masih agak kabur (50-50).

Dari kabur menjadi kelam?

Belumpun sejuk keputusan soal-selidik yang dikeluarkan, Berita Harian hari ini melaporkan ulasan Tun M mengenai 'percubaan' untuk mencalonkan Isa Samad di kerusi DUN Bagan Pinang.

'Jangan letak Isa Samad sebagai calon BN di Bagan Pinang' (sumber).

Tun nampaknya berkongsi kerisauan dengan para pengundi dan ahli BN dalam hal ini. Menurut Tun, jika Isa diangkat juga menjadi calon, makanya BN akan dilihat sebagai telah 'buruk siku' dan tidak bersikap serius dalam usaha membanteras gejala rasuah dalam parti.

Seterusnya akan menjatuhkan imej BN di mata masyarakat Bagan Pinang khasnya, dan mata seluruh rakyat Malaysia umumnya.

Oooooohhhhhh.....nampaknya kabus tebal mula menutupi laluan Isa ke kerusi calon. 'Pukulan' Tun ini nampaknya cuba menukar peluang Isa daripada kabur kepada kelam.

Fikir baik-baik

Namun, apakah UMNO Teluk Kemang dan Negeri Sembilan akan mengambil kira pandangan Tun ini?

Melihatkan reaksi pelbagai pihak dalam hal 'kalungan selipar' tempoh hari, adalah wajar pihak-pihak yang terbabit 'berfikir banyak kali'.

Kot-kotla Isa pula yang akan dapat selipar kali ini.....jangan marah, gurau saja!

No comments: