Sunday 20 September 2009

Majlis sambutan Aidilfitri 2009 / 1430H

Alhamdulillah, nampaknya Syawal 1430H tahun ini dapat kami rayakan secara bertiga dan dalam suasana penuh ringkas dan sederhana.

Begitupun, perasaan rindu kepada ibu bapa dan sanak-saudara di tanah air tidak dapat dipisahkan. Begitu juga tradisi kunjung-mengunjung dan 'bertetangga' ke rumah sahabat dan taulan.

Kami, komuniti Malaysia di Oxford kali ini bersyukur kerana sambutan 1 Syawal dijalankan serentak (Hari Ahad di semua kariah dan masjid). Ini sedikit sebanyak mengurangkan tension untuk membuat keputusan untuk 'memilih' hari raya.

Syukurlah, anda di tanah air ada 'Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja' yang mengatur dan menyeragamkan sambutan hari raya. Kami di sini tidaklah sedemikian.

Sambutan tahun ini berjalan dalam keadaan yang serba meriah dan sederhana sebagaimana lazimnya. Berikut beberapa foto yang sempat saya rakamkan pada majlis tengah hari tadi untuk tatapan bersama.

Mawaddah bersama Rita

Boleh jadi best friend-la dua orang ni

Amin bertindak sebagai MC hari ini

Half-way majlis tu, dia tidur

Ustaz Afifi sedang mengusik Hakim

Terima kasih kaum ibu yang bersusah-payah menyediakan makanan

Bergambar bersama

Tengok! Dia lena lagilah...

Biarpun banyak masa dia tidur, tapi dapat juga dibangunkan pada acara penerimaan duit raya dan pengagihan goodie-bag.

Badan rasa penat, dan kami juga perlukan rehat sebelum kembali berlumang dengan tugasan-tugasan tertunggak.

p/s: Masya-Allah dan tahniah buat pasangan Rosli-Yani di atas kelahiran anak kedua di JR Hospital, Oxford jam 6.20am, 1 Syawal. Moga bertambah rezeki dan bersama-sama kita semua mencapai kejayaan di dalam apa jua yang diusahakan.

Selamat Hari Raya!

No comments: