Thursday 24 September 2009

Harakah - 'blog kedua' Tun M?

Sekadar berkongsi padangan dengan rakan bloggers yang lain.

Blog ke-2 kah?

Saya sering mengikuti perkembangan tanah air (geopolitik, ekonomi, seni dan sosial) menerusi pelbagai sumber berita, baik arus perdana dan juga alternatif dari media 'lidah rasmi' PR.

Ini kerana saya tidak ingin menjadi 'pengikut Dajjal' yang 'bermata satu' iaitu dengan hanya melihat dari satu mata (satu perspektif) dan menutup yang satu lagi (yang mungkin juga ada membawa khabar kebenaran).

Namun, kebelakangan ini saya perhatikan wujudnya kecenderungan terutama di Harakahdaily.net yang banyak 'melapor' pernyataan yang dibuat oleh mantan PM dan juga ahli UMNO, Tun M.

Seolah-olahnya Harakah kini menjadi 'blog ke-2' yang aktif melaporkan buah fikiran Tun M, selain blog peribadi Tun sendiri.

Hinggakan saya tidak perlu lagi menjengah blog Tun untuk mengikuti lontaran terbaru idea and pendapat beliau, cukup dengan melayari 'blog ke-2' ini.

Saya secara peribadi meminati lontaran pendapat oleh Tun dalam pelbagai perkara, yang saya rasa ianya jujur, keras kena batang hidung pihak yang ditujunya dan terkesan di minda para pembaca.

Begitupun, mengapakah 'lidah rasmi' PAS ini semakin begitu ghairah melapor (daripada menjalankan analisa sedikit) terhadap ulasan Tun?

Niat Tun adalah untuk memulihkan kembali UMNO, dan alhamdulillah laporan-laporan seimbang oleh Harakah sendiri banyak membantu ke arah (pemulihan) itu.

Laporan oleh Harakah saya jangka lebih gemar dibaca oleh orang-orang yang ingin melihat berita daripada pelbagai perspektif, dan dengan sumber yang seimbang itu, mereka dapat menilai sesuatu peristiwa yang sedang mengambil tempat.

Mungkin saja laporan berkenaan isu calon BN bagi DUN Bagan Pinang tidak begitu diulas oleh media pro-kerajaan, tetapi media pro-PR banyak bercakap mengenainya.

Kredit

Sebaran berita oleh Harakah ini saya lihat telah memberikan kredit kepada 'ahli UMNO yang baik' untuk bersuara dan menyebarkan pengaruh mereka kepada pembaca Harakah yang menyokong PR.

Tidak salah. Setiap yang membaca pastinya pandai menilai dan rasional membuat perkiraan masing-masing.

Saya cuma mengharapkan agar mereka di meja pengarang Harakah tidak hanya 'melapor' dengan menceduk sahaja ulasan oleh Tun (sebab Tun sendiri banyak menganalisa), sebaliknya laporlah ia dalam bentuk analisa yang disokong dengan pernyataan Tun dan lain-lainnya.

Bagan Pinang

Menyentuh sedikit tentang 'ketidaktentuan calon' BN bagi DUN Bagan Pinang ini saya sifatkan masih wujud 'ribut dalam cawan' di kalangan pimpinan UMNO.

Dari satu sudut yang lain pula, saya perhatikan tidak banyak orang yang tahu dan menganalisa perihal geopolitik dan sosio-budaya masyarakat tempatan.

Apakah isu-isu nasional (skandal PKFZ, isu Perak, rasuah, etc) ini berkesan mempengaruhi mood para pengundi setempat?

Bagaimanakah pula resam orang Negeri Sembilan (Orang Minang, mungkin) dalam berpolitik?

Kedua-dua pihak boleh mengulas macam-macam dengan masing-masing berusaha menggunakan pelbagai faktor bagi menjustifikasikan 'kemenangan awal' mereka (BN bakal meneruskan kemenangan atau PR mampu talkinkan BN di Bagan Pinang, etc).

Namun, akhirnya kuasa penentu adalah di tangan pengundi tempatan itu sendiri.

Saya juga ingin melihat 'setegar' manakah UMNO Teluk Kemang dan Bagan Pinang menahan asakan berterusan dari Tun M, yang sehingga kini PM dan TPM (Preseiden dan TP UMNO) masih membisu terhadap isu ini.

Dan juga, dapatkan peluang Isa Samad dapat 'diselamatkan' oleh pemimpin UMNO hinggalah selesai hari penamaan calon kelak.

Ini kerana, Tun M bukan sahaja dapat menjual dengan begitu laku (laris) idea dan pandangan beliau di blog peribadi, akhbar pro-BN, malah Harakah sendiri nampaknya banyak membantu sebagai 'blog ke-2' dan wakil aktif PR dalam kempen memulihkan UMNO melalui 'orang-orang baik dalam UMNO' ini.

Wama-'alaina-illalbalaru'l-mubin.

1 comment:

Goldman said...

Untuk harga emas jongkong dan lain-lain yang hebat sila hubungi saya di goldman999.9@hotmail.com.

Harga lagi murah daripada Habib, Poh Kong dan dealer2 lain. Bekalan antarabangsa.

Terima kasih.