Saturday 16 February 2013

Apabila warga Nigeria membantah kenaikan harga petrol (foto)

Ini b4 warga Nigeria yang sombong tak sedar diri bila datang ke Malaysia. Sedangkan hidup lebih susah di negara mereka sendiri. Bersyukurlah dan patuhi peraturan apabila berada di negara orang.

Dipetik daripada: Blogserius


Demo Jalanan

Di Nigeria rakyat melakukan bantahan ke atas pembatalan subsidi minyak yang dibuat oleh kerajaan pimpinan Goodluck Jonathan. Kerajaan Nigeria bercadang menggunakan USD 8 Billion penjimatan hasil pemotongan subsidi ini untuk membina dan membaik pulih infrastruktur negara Nigeria yang sedang kronik. Kenaikkan harga minyak dari 64 Naira (RM 1.27) seliter kepada 141 Naira (RM 2.75) seliter dilihat membebankan rakyat Nigeria yang kebanyakkannya hanya mendapat gaji purata RM 6.30 sehari! 

Tambah menyedihkan, walaupun Nigeria sebuah negara pengeluar minyak dengan 2 juta tong sehari, kebanyakkan minyak kegunaan domestik diimport kerana korupsi yang melampau. Dianggarkan sebanyak 400 billion dollar wang rakyat Nigeria telah hilang kerana masalah korupsi di antara tahun 1960-1999. What is even more depressing Nigeria is mostly Muslim. SADNESS!

Persoalan. Malaysia tak lama lagi terpaksa mengimport minyak untuk kegunaan domestik. Pada ketika itu subsidi pasti dihapuskan juga bagi memastikan pembagunan dapat dijalankan. Soalan saya ialah adalah anda akan menerima hakikat subsidi harus dihapus bagi pembangunan negara atau masih mahu emo dengan kerajaan kerana rizab minyak dah nak habis? Bincangkan.






Laporna asal Reuters

No comments: